Promootiotoiminnan viestinnän kehittäminen
Degerman, Kaisa (2023)
Degerman, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117262
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan, To Do tapahtumat Oy:n, promootiotoiminnan viestintää. Viestintään kuuluu pääasiallisesti vuorojen tarjoaminen sekä vuorojen ohjeistukset. Työn tarkoitus on tehdä viestinnästä sujuvampaa sekä toimeksiantajalle, että sen promoottoreille, mutta myös lisäksi vähemmän työllistävää toimeksiantajalle.
Teoreettinen viitekehys koostuu promootiosta ja sille apukäsitteenä vuokratyöstä. Lisäksi tietoperustassa käsitellään sisäistä viestintää sekä sitä tukevia tietojärjestelmiä. Työssä käytetään termiä promoottori, kun viitataan myynnin edistämistä tekeviin tapahtuma-alan työntekijöihin. Termiä käytetään tapahtumamarkkinoinnin alalla eri toimijoiden välillä.
Työn toiminnallisessa osassa tutkimusaineisto kerättiin kahdella tutkimusmenetelmällä, kyselyllä sekä haastattelulla. Verkkokysely lähetettiin toimeksiantajalle työskenteleville promoottoreille. Kyselyn aiheena oli promoottoreiden näkemykset toimeksiantajan viestintätavoista ja kyselyyn vastasi yhdeksän 56:sta. Haastattelu kohdennettiin viidelle samalla alalla toimiville keikkatöitä tarjoaville yrityksille ja siinä keskityttiin haastateltavien yrityksien viestintätapoihin ja niiden ominaisuuksiin. Tutkimusaineistosta saatujen tulosten perusteella muodostettiin kehitysideat promootiotoiminnan viestintää varten.
Kehitysideoiksi muodostui vuorontarjoamiset massaviestintänä, mikä vähentäisi työnmäärää vuoroja tarjottaessa. Promoottoreiden kannalta olisi myös hyödyllistä, jos vuorotarjoukset tulisivat vain yhdeltä henkilöltä tai yhdestä kohteesta ja että kaikki vuorot, niin jo vastaanotetut että sillä hetkellä tarjolla olevat, näkyisivät kaikille yhdestä paikasta. Lisäksi toimintaa parantaisi, jos nykyistä vuorojentarjoamisalustaa Whatsappia kehitettäisiin edellä mainittujen toiveiden mukaiseen suuntaan. Vaihtoehtoisesti vuorontarjoamisia varten voitaisiin ottaa käyttöön erillinen järjestelmä, jossa edellä mainitut ominaisuudet olisivat jo valmiina. Kehitysideoiden avulla toimeksiantaja voisi kehittää toimintaansa sekä omien työntekijöidensä että promoottoreiden kannalta toimivammaksi ja tehokkaammaksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu promootiosta ja sille apukäsitteenä vuokratyöstä. Lisäksi tietoperustassa käsitellään sisäistä viestintää sekä sitä tukevia tietojärjestelmiä. Työssä käytetään termiä promoottori, kun viitataan myynnin edistämistä tekeviin tapahtuma-alan työntekijöihin. Termiä käytetään tapahtumamarkkinoinnin alalla eri toimijoiden välillä.
Työn toiminnallisessa osassa tutkimusaineisto kerättiin kahdella tutkimusmenetelmällä, kyselyllä sekä haastattelulla. Verkkokysely lähetettiin toimeksiantajalle työskenteleville promoottoreille. Kyselyn aiheena oli promoottoreiden näkemykset toimeksiantajan viestintätavoista ja kyselyyn vastasi yhdeksän 56:sta. Haastattelu kohdennettiin viidelle samalla alalla toimiville keikkatöitä tarjoaville yrityksille ja siinä keskityttiin haastateltavien yrityksien viestintätapoihin ja niiden ominaisuuksiin. Tutkimusaineistosta saatujen tulosten perusteella muodostettiin kehitysideat promootiotoiminnan viestintää varten.
Kehitysideoiksi muodostui vuorontarjoamiset massaviestintänä, mikä vähentäisi työnmäärää vuoroja tarjottaessa. Promoottoreiden kannalta olisi myös hyödyllistä, jos vuorotarjoukset tulisivat vain yhdeltä henkilöltä tai yhdestä kohteesta ja että kaikki vuorot, niin jo vastaanotetut että sillä hetkellä tarjolla olevat, näkyisivät kaikille yhdestä paikasta. Lisäksi toimintaa parantaisi, jos nykyistä vuorojentarjoamisalustaa Whatsappia kehitettäisiin edellä mainittujen toiveiden mukaiseen suuntaan. Vaihtoehtoisesti vuorontarjoamisia varten voitaisiin ottaa käyttöön erillinen järjestelmä, jossa edellä mainitut ominaisuudet olisivat jo valmiina. Kehitysideoiden avulla toimeksiantaja voisi kehittää toimintaansa sekä omien työntekijöidensä että promoottoreiden kannalta toimivammaksi ja tehokkaammaksi.