Yhdistystoiminnan kehittäminen jäsenkeskeisesti – Esimerkkinä Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Kukkasniemi, Marika (2023)
Kukkasniemi, Marika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117321
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimuksellinen kehittämistyö jäsenten arvon muodostumisesta yhdistystoiminnassa. Opinnäytteenä tehty kehittämistyö kohdistui Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistyksen jäsenkokemuksen parantamiseen yhdistystoiminnan suunnittelussa. Kehittämistyössä pyrittiin luomaan toimintamallin, jolla yhdistyksen vetovoimaa voidaan kasvattaa potentiaalisten jäsenten silmissä, miten heidän pitovoimaansa voidaan parantaa, ja miten voidaan tukea jäsenten arvon muodostumista.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin yksilön arvon muodostumista yksityisen sektorin yritysten ja julkisen sektorin palveluiden kontekstissa. Tietoperustan yhteenvedossa summattiin arvon muodostumista kolmannen sektorin toiminnan parissa.
Opinnäytetyön toteutettiin tammi-huhtikuussa 2023 palvelumuotoilun menetelmiä ja prosessissa noudatettiin tuplatimanttimallia. Ensimmäisessä Tutki -vaiheessa kartoitettiin ymmärrystä haastattelemalla jäseniä sekä toiminnan kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka eivät ole jäseniä. Määritä vaiheen sisällönanalyysin jälkeen tuotettiin asiakaspersoona ja empatiakartta, jotka auttoivat visualisoimaan kerättyä tietoa. Kehitä –vaiheessa ideoitiin palvelun blueprint, joka tukee yhdistyksen toiminnan suunnittelua ja toteutusta, ja auttavat kohdentamaan vapaaehtoistyöhön nojaavan yhdistyksen resursseja mahdollisimman tehokkaasti. Kehittämistyö osoitti, että asiakaskeskeisellä ajattelulla ja palvelumuotoilulla on tarvetta.
Tuloksissa näkyi, että kohdeorganisaation toiminta koetaan tärkeäksi ja sen nähdään tukevan vahvasti omaa arvon muodostumista. Tarjoamalla jäsenille relevanttia toimintaa, niin maksullista kuin maksutontakin, ja kokoamalla jäsenetuja yhteistyössä alueen yritysten kanssa voidaan saada aikaan toimintaa, joka houkuttelee alueella asuvia ihmisiä jäseneksi tukien samalla jäsenten arvon muodostumista mahdollisimman tehokkaasti. Voidaan myös olettaa, että kehittämistyön tulokset ovat ainakin osittain sovellettavissa myös muihin yleishyödyllisiin vapaaehtoistoiminnan varaan tukeutuviin kolmannen sektorin toimijoihin. Kuitenkin tulevaisuudessa arvon muodostumisen tukemista kolmannella sektorilla tulisi tutkia ja kehittää entistä enemmän.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin yksilön arvon muodostumista yksityisen sektorin yritysten ja julkisen sektorin palveluiden kontekstissa. Tietoperustan yhteenvedossa summattiin arvon muodostumista kolmannen sektorin toiminnan parissa.
Opinnäytetyön toteutettiin tammi-huhtikuussa 2023 palvelumuotoilun menetelmiä ja prosessissa noudatettiin tuplatimanttimallia. Ensimmäisessä Tutki -vaiheessa kartoitettiin ymmärrystä haastattelemalla jäseniä sekä toiminnan kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka eivät ole jäseniä. Määritä vaiheen sisällönanalyysin jälkeen tuotettiin asiakaspersoona ja empatiakartta, jotka auttoivat visualisoimaan kerättyä tietoa. Kehitä –vaiheessa ideoitiin palvelun blueprint, joka tukee yhdistyksen toiminnan suunnittelua ja toteutusta, ja auttavat kohdentamaan vapaaehtoistyöhön nojaavan yhdistyksen resursseja mahdollisimman tehokkaasti. Kehittämistyö osoitti, että asiakaskeskeisellä ajattelulla ja palvelumuotoilulla on tarvetta.
Tuloksissa näkyi, että kohdeorganisaation toiminta koetaan tärkeäksi ja sen nähdään tukevan vahvasti omaa arvon muodostumista. Tarjoamalla jäsenille relevanttia toimintaa, niin maksullista kuin maksutontakin, ja kokoamalla jäsenetuja yhteistyössä alueen yritysten kanssa voidaan saada aikaan toimintaa, joka houkuttelee alueella asuvia ihmisiä jäseneksi tukien samalla jäsenten arvon muodostumista mahdollisimman tehokkaasti. Voidaan myös olettaa, että kehittämistyön tulokset ovat ainakin osittain sovellettavissa myös muihin yleishyödyllisiin vapaaehtoistoiminnan varaan tukeutuviin kolmannen sektorin toimijoihin. Kuitenkin tulevaisuudessa arvon muodostumisen tukemista kolmannella sektorilla tulisi tutkia ja kehittää entistä enemmän.