Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikunnallinen vertaisohjausmalli erityistä tukea tarvitseville oppilaille

Nikkila, Anni; Naapuri, Roosa (2023)

 
Avaa tiedosto
Nikkila_Naapuri.pdf (838.5Kt)
Lataukset: 


Nikkila, Anni
Naapuri, Roosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117319
Tiivistelmä
Erityistä tukea tarvitsevat kouluikäiset liikkuvat tutkitusti vähemmän kuin ne, joilla ei esiinny toimintakykyä rajoittavia tekijöitä. Liikunnalla on merkittäviä vaikutuksia ihmisen toimintakykyyn, terveyteen, hyvinvointiin ja näiden lisäksi se vaikuttaa ihmisen sosiaalisiin suhteisiin ja mahdollistaa osallistumisen erilaisiin tilanteisiin missä ihminen kokee vuorovaikutusta muiden liikkujien kanssa. Liikuntaa soveltamalla jokainen pääsee rajoitteista huolimatta osallistumaan ja kokemaan liikuntaan yhtäläiset mahdollisuudet. Liikunnalliset leikit ja kisat ovat tärkeitä kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta, sillä niissä lapset ja nuoret pääsevät kokemaan epäonnistumisia, onnistumisia, yrittämistä ja esimerkiksi voiton sekä yhdessä tekemisen iloa.

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Valteri-koulu Ruskiksen kanssa, joka on osa valtakunnallista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteria. Valteri-koulu Ruskikselta esitettiin toive ja tarve vertaisohjaajien koulutukselle. Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä erityistä tukevien tarvitsevien oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ja osallisuutta koulupäivän aikana. Tehtävä oli kouluttaa Ruskiksen valituista oppilaista vertaisohjaajia, jotka toimisivat koulupäivän aikana liikunnallisina vertaisohjaajina liikunta- ja välitunneilla. Koulussa voidaan edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ja osallisuutta vertaisohjaajien avulla. Osallisuutta edistämällä vaikutetaan myös laajasti terveyteen ja- hyvinvointiin, samalla vähentäen eriarvoisuutta.

Tämä opinnäytetyö koostui kirjallisen raportin lisäksi konkreettisesta tuotoksesta eli vertaisohjaajien koulutuspäivästä. Teoria osuus käsitteli vertaisohjaamisen hyödyntämisen lisäksi kouluikäisten osallisuutta sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Teoria osuudessa perehdyttiin myös fyysisen aktiivisuuden edistämiseen soveltavan liikunnan avulla. Raportoinnissa käytettiin tuoreimpia tutkimustuloksia aiheista ja opinnäytetyö on tehty tutkimuseettistä käytäntöä noudattaen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste