Sosiaalisen median julkaisuopas Makea Coffeelle
Ikonen, Noora (2023)
Ikonen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117293
Tiivistelmä
Digitalisoitumisen myötä sosiaalisesta mediasta on tullut yrityksille tärkeä kilpailukeino. Se tarjoaa erinomaisen tavan olla suoraan yhteydessä nykyisiin sekä mahdollisiin, potentiaalisiin, uusiin asiakkaisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millainen sosiaalisen median sisältö vastaa parhaiten Makea Coffeen sosiaalisen median markkinointistrategian tavoitteisiin, sekä terävöittää strategiaa. Lopputuloksena rakennettiin Makea Coffeelle julkaisuopas. Opinnäytetyön teoriapohja kasattiin tukemaan tutkimusta, tuomaan sen kannalta olennaisia teorioita, käsitteitä ja tietoa esille, sekä luomaan pohjaa käsiteltäville asioille ja tuloksille. Työ toteutettiin projektityylisesti kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin sisällönanalyysinä jo olemassa olevan sekundääriaineiston pohjalta, joka kerättiin Makea Coffeen käyttämistä sosiaalisen median kanavista.
Tutkimuksen tuloksien avulla saatiin rakennettua selkeä julkaisuopas Makea Coffeelle. Tuloksissa tuli ilmi, että julkaisuihin sitoutuminen on suurinta, kun sisältö vetoaa tunteisiin ja arvoihin. Myös sisältö, jossa näkyy ihmisiä, kasvattaa sitoutumista. Vaikka julkaisu olisi mainostettu, sen sitoutuminen jää pieneksi, jos sisältö ei resonoi kuluttajia. Markkinointistrategian tavoitteiden konkretisointi auttaa tavoitteiden saavuttamisen mittaamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millainen sosiaalisen median sisältö vastaa parhaiten Makea Coffeen sosiaalisen median markkinointistrategian tavoitteisiin, sekä terävöittää strategiaa. Lopputuloksena rakennettiin Makea Coffeelle julkaisuopas. Opinnäytetyön teoriapohja kasattiin tukemaan tutkimusta, tuomaan sen kannalta olennaisia teorioita, käsitteitä ja tietoa esille, sekä luomaan pohjaa käsiteltäville asioille ja tuloksille. Työ toteutettiin projektityylisesti kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin sisällönanalyysinä jo olemassa olevan sekundääriaineiston pohjalta, joka kerättiin Makea Coffeen käyttämistä sosiaalisen median kanavista.
Tutkimuksen tuloksien avulla saatiin rakennettua selkeä julkaisuopas Makea Coffeelle. Tuloksissa tuli ilmi, että julkaisuihin sitoutuminen on suurinta, kun sisältö vetoaa tunteisiin ja arvoihin. Myös sisältö, jossa näkyy ihmisiä, kasvattaa sitoutumista. Vaikka julkaisu olisi mainostettu, sen sitoutuminen jää pieneksi, jos sisältö ei resonoi kuluttajia. Markkinointistrategian tavoitteiden konkretisointi auttaa tavoitteiden saavuttamisen mittaamisessa.