Asiakaskokemuksen kehittäminen palvelupolulla : case: RAY:n Pelaamot
Forsell, Satu; Juutilainen, Emmi (2014)
Forsell, Satu
Juutilainen, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082713620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082713620
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakaskokemuksen kehittämistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Raha-automaattiyhdistys. Opiskelijoiden oli tarkoitus havainnointimenetelmän avulla selvittää, miten RAY:n asiakaspalvelupolku toteutuu käytännössä ja miten eri asiakasprofiilit näkyvät pelisaleissa. Tämän lisäksi halusimme kehittää ilahduttamiskeinoja, joita RAY voisi hyödyntää toiminnassaan.
Työn teoriaosuudessa käsittelemme asiakaskokemusta, pelaamista ilmiönä, palvelupolkua, palveluympäristöä ja asiakasprofiileita. Työn keskeisimmät käsitteet ovat asiakaskokemus, rahapelaaminen, asiakaspalvelu ja ilahduttaminen.
Tutkimusmenetelmänä toimii havainnointimenetelmä. Havainnoimme prosessin aikana neljää eri pelisalia Helsingissä, Tampereella ja Lahdessa. Havainnoinnin aikana kiinnitimme huomiota palvelupolun ja asiakasprofiilien toteutumiseen sekä palveluympäristöön.
Havainnoinnin tulokset osoittavat, että palvelupolun toteuttaminen käytännössä ontuu ja että asiakkaiden ilahduttaminen ja asiakaskontakti on vähäistä.
Yhteenveto-osioon olemme koonneet erilaisia kehitysehdotuksia, joita ovat mm. tapahtumat, anniskelualue, asiakaspalvelukoulutus sekä onnennumeroarvonta.
Työn teoriaosuudessa käsittelemme asiakaskokemusta, pelaamista ilmiönä, palvelupolkua, palveluympäristöä ja asiakasprofiileita. Työn keskeisimmät käsitteet ovat asiakaskokemus, rahapelaaminen, asiakaspalvelu ja ilahduttaminen.
Tutkimusmenetelmänä toimii havainnointimenetelmä. Havainnoimme prosessin aikana neljää eri pelisalia Helsingissä, Tampereella ja Lahdessa. Havainnoinnin aikana kiinnitimme huomiota palvelupolun ja asiakasprofiilien toteutumiseen sekä palveluympäristöön.
Havainnoinnin tulokset osoittavat, että palvelupolun toteuttaminen käytännössä ontuu ja että asiakkaiden ilahduttaminen ja asiakaskontakti on vähäistä.
Yhteenveto-osioon olemme koonneet erilaisia kehitysehdotuksia, joita ovat mm. tapahtumat, anniskelualue, asiakaspalvelukoulutus sekä onnennumeroarvonta.