Asiakaskokemuksia geriatrian poliklinikalla
Lahlou, Nora (2023)
Lahlou, Nora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220688
Tiivistelmä
Kunnan on oleellisen tärkeää tarjota ikäihmisille järjestelmällistä sekä edellytyksiä luovaa toimintaa. Oikea-aikaisilla hyvinvointia ja terveyttä edistävillä palveluilla voidaan lisätä toimintakykyisiä elinvuosia, joka taas siirtää muiden palveluiden tarvetta myöhempään vaiheeseen. Edellä mainitut toimenpiteet lisäävät ikäihmisen elämänlaatua, sekä näin voidaan pienentää sosiaali- ja terveyspalvelujen kulujen kasvua.
Opinnäytetyö on tehty Helsingin kaupungin geriatrian poliklinikalle, joka toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia asiakaskokemuksia geriatrian poliklinikalla oli. Tavoitteena oli lisätä tietoa asiakaskokemuksesta geriatrian poliklinikalla, sekä kehittää geriatrian poliklinikan toimintaa. Teoreettisessa tietoperustassa käsitellään geriatriaa, ikäihmistä sekä asiakaskokemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: Minkälainen on ikääntyneiden asiakkaiden asiakaskokemus geriatrian poliklinikalla? Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltavaksi valikoitui yhteensä neljä henkilöä. Haastattelut toteutettiin puhelimitse toukokuussa 2023. Haastattelut analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Tulosten mukaan geriatrian poliklinikalla asiakaskokemus koettiin pääasiassa hyvin positiivisena. Tuloksista nousi esille erityisesti onnistunut vuorovaikutus, kohtaaminen ja henkilökunnan ammattitaito. Tuloksissa esiintyi hyvin vähän kriittisiä näkökulmia. Aineistossa nousi esille että, geriatrian poliklinikan sijainti on hankala. Osasyynä tähän mainittiin ympäristössä tapahtuvat katutyömaat.
Jatkotutkimusideana on selvittää hyvin vastaavanlainen tutkielma. Mutta siten että, otanta olisi huomattavasti suurempi. Sekä että, haastateltavat eroaisivat enemmän toisistaan terveydentilaltaan sekä psyykkisiltä ja sosiaalisilta kyvyiltään.
Opinnäytetyö on tehty Helsingin kaupungin geriatrian poliklinikalle, joka toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia asiakaskokemuksia geriatrian poliklinikalla oli. Tavoitteena oli lisätä tietoa asiakaskokemuksesta geriatrian poliklinikalla, sekä kehittää geriatrian poliklinikan toimintaa. Teoreettisessa tietoperustassa käsitellään geriatriaa, ikäihmistä sekä asiakaskokemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: Minkälainen on ikääntyneiden asiakkaiden asiakaskokemus geriatrian poliklinikalla? Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltavaksi valikoitui yhteensä neljä henkilöä. Haastattelut toteutettiin puhelimitse toukokuussa 2023. Haastattelut analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Tulosten mukaan geriatrian poliklinikalla asiakaskokemus koettiin pääasiassa hyvin positiivisena. Tuloksista nousi esille erityisesti onnistunut vuorovaikutus, kohtaaminen ja henkilökunnan ammattitaito. Tuloksissa esiintyi hyvin vähän kriittisiä näkökulmia. Aineistossa nousi esille että, geriatrian poliklinikan sijainti on hankala. Osasyynä tähän mainittiin ympäristössä tapahtuvat katutyömaat.
Jatkotutkimusideana on selvittää hyvin vastaavanlainen tutkielma. Mutta siten että, otanta olisi huomattavasti suurempi. Sekä että, haastateltavat eroaisivat enemmän toisistaan terveydentilaltaan sekä psyykkisiltä ja sosiaalisilta kyvyiltään.