Markkinointisuunnitelman malli yksinyrittäjälle: case Sisustus Coocos
Asunmaa, Kirsi (2023)
Asunmaa, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220839
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Asunmaa Kirsi
Työn nimi: Markkinointisuunnitelman malli yksinyrittäjälle: Case Sisustus Coocos
Tutkintonimike: Restonomi (AMK), matkailun koulutusohjelma
Asiasanat: markkinointi, markkinointisuunnitelma, yksinyrittäjä, digimarkkinointi
Tämä opinnäytetyön aihe liittyy oman yritykseni markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoitukse-na oli tuottaa Sisustus Coocokselle markkinointisuunnitelmamalli. Tavoitteena oli kehittää yritykselle selkeä ja helppokäyttöinen malli arjen markkinointityöhön. Haasteena oli yksinkertaistaa markkinointisuunnitel-man malli sellaiseksi, että sen toteuttaminen yksinyrittäjän resurssein olisi toimiva. Ajankäyttö, osaaminen ja taloudelliset resurssit ovat yksinyrittäjällä kovin erilaiset kuin isommissa organisaatioissa, joissa markki-noinnista voi olla vastaamassa kokonainen oma osasto markkinoinnin ammattilaisia. Yksinyrittäjällä mark-kinointi jää helposti muun tekemisen varjoon, on jokseenkin suunnittelematonta ja usein myös markkinoin-nin tavoitteiden asettaminen jää tekemättä. Suunnitelmallisesti toteutetun markkinoinnin avulla yritys pa-rantaa tunnettavuuttaan, lisää asiakasvirtaa ja kasvattaa myyntiä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Projektiin tarvittava teoriatieto haettiin laajasti alan kirjalli-suudesta ja sähköisistä asiantuntijakirjoituksista. Näiden teoriatietojen, omien kokemusten ja ympäristöstä tehtyjen markkinointihavaintojen pohjalta lähdettiin kokoamaan markkinointimallia yksinyrittäjän tarpei-siin. Käyttäjän resurssit huomioiden, tuotoksena oli työkirja, jossa valmiin mallipohjan avulla voidaan pohtia yrityksen markkinointiin vaikuttavia osa-alueita, sekä mallipohja markkinoinnin vuosisuunnitelmalle. Vuosi-suunnitelman avulla yritys pystyy suunnittelemaan laajempia markkinointikokonaisuuksia tai yksittäisiä markkinointikampanjoita.
Projektin myötä oma markkinointitietous lisääntyi, ja järjestäytyi loogiseksi sarjaksi markkinointitoimintoja, jotka tullaan siirtämään mallipohjan avulla Sisustus Coocoksen markkinoinnin kehittämiseen. Tiukan aika-taulun vuoksi mallipohjien testausta ei ehditty viedä käytäntöön opiskelujen aikana, mutta mallin testaus tulee jatkamaan tätä projektia opintojen jälkeen. Toivon, että tuotettu mallipohja tarjoaa apua myös muille yksityisyrittäjille markkinointisuunnitelman tekemiseen.
Abstract
Author: Asunmaa Kirsi
Title of the Publication: Marketing plan template for a Self-employed Entrepreneur. Case: Sisustus Coocos
Degree Title: Bachelor`s Degree in Hospitality Management, Tourism
Keywords: marketing, marketing plan, self-employed entrepreneur, digital marketing
The thesis topic is the development of marketing in the author`s company. The purpose of the thesis was to produce a marketing plan model for Sisustus Coocos. The goal was to develop a clear and easy-to-use model for the company`s everyday marketing. The challenge was to simplify the marketing plan in compliance with the resources available to a self-employed entrepreneur. Time management, know-how and financial resources are very different for self-employed entrepreneurs compared to larger organizations, where an entire department of professionals can be responsible for marketing. Among self-employed entrepreneur, marketing is often overshadowed by other activities, as well as being somewhat unplanned and without concrete goals. With the help of planned marketing, the company can improve its visibility, increase the flow of customers, and grow its sales.
The thesis was practice based. The theoretical knowledge in the thesis was based extensively on the availa-ble literature. Using the acquired theory, the author`s own experiences and her observation of the market sector, a marketing model for the needs of a self-employed entrepreneur was compiled. Considering the user`s resources, the output of the thesis was a workbook containing a ready-made template for use in re-flecting on the issues that affect the company`s marketing, as well as a template for the annual marketing plan. With the help of the annual plan, the company can plan wider or individual marketing campaigns.
During the thesis process, the author`s marketing knowledge increased, and it was organized into a logical series of marketing functions, which will be transferred to the development of Sisustus Coocos` marketing with the help of the template. Due to a tight schedule, there was no time to test the model in practice during the studies, but the testing of the model will continue later. The author hopes that the produced template will also help other self-employed entrepreneurs to plan their marketing.
Tekijä: Asunmaa Kirsi
Työn nimi: Markkinointisuunnitelman malli yksinyrittäjälle: Case Sisustus Coocos
Tutkintonimike: Restonomi (AMK), matkailun koulutusohjelma
Asiasanat: markkinointi, markkinointisuunnitelma, yksinyrittäjä, digimarkkinointi
Tämä opinnäytetyön aihe liittyy oman yritykseni markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoitukse-na oli tuottaa Sisustus Coocokselle markkinointisuunnitelmamalli. Tavoitteena oli kehittää yritykselle selkeä ja helppokäyttöinen malli arjen markkinointityöhön. Haasteena oli yksinkertaistaa markkinointisuunnitel-man malli sellaiseksi, että sen toteuttaminen yksinyrittäjän resurssein olisi toimiva. Ajankäyttö, osaaminen ja taloudelliset resurssit ovat yksinyrittäjällä kovin erilaiset kuin isommissa organisaatioissa, joissa markki-noinnista voi olla vastaamassa kokonainen oma osasto markkinoinnin ammattilaisia. Yksinyrittäjällä mark-kinointi jää helposti muun tekemisen varjoon, on jokseenkin suunnittelematonta ja usein myös markkinoin-nin tavoitteiden asettaminen jää tekemättä. Suunnitelmallisesti toteutetun markkinoinnin avulla yritys pa-rantaa tunnettavuuttaan, lisää asiakasvirtaa ja kasvattaa myyntiä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Projektiin tarvittava teoriatieto haettiin laajasti alan kirjalli-suudesta ja sähköisistä asiantuntijakirjoituksista. Näiden teoriatietojen, omien kokemusten ja ympäristöstä tehtyjen markkinointihavaintojen pohjalta lähdettiin kokoamaan markkinointimallia yksinyrittäjän tarpei-siin. Käyttäjän resurssit huomioiden, tuotoksena oli työkirja, jossa valmiin mallipohjan avulla voidaan pohtia yrityksen markkinointiin vaikuttavia osa-alueita, sekä mallipohja markkinoinnin vuosisuunnitelmalle. Vuosi-suunnitelman avulla yritys pystyy suunnittelemaan laajempia markkinointikokonaisuuksia tai yksittäisiä markkinointikampanjoita.
Projektin myötä oma markkinointitietous lisääntyi, ja järjestäytyi loogiseksi sarjaksi markkinointitoimintoja, jotka tullaan siirtämään mallipohjan avulla Sisustus Coocoksen markkinoinnin kehittämiseen. Tiukan aika-taulun vuoksi mallipohjien testausta ei ehditty viedä käytäntöön opiskelujen aikana, mutta mallin testaus tulee jatkamaan tätä projektia opintojen jälkeen. Toivon, että tuotettu mallipohja tarjoaa apua myös muille yksityisyrittäjille markkinointisuunnitelman tekemiseen.
Author: Asunmaa Kirsi
Title of the Publication: Marketing plan template for a Self-employed Entrepreneur. Case: Sisustus Coocos
Degree Title: Bachelor`s Degree in Hospitality Management, Tourism
Keywords: marketing, marketing plan, self-employed entrepreneur, digital marketing
The thesis topic is the development of marketing in the author`s company. The purpose of the thesis was to produce a marketing plan model for Sisustus Coocos. The goal was to develop a clear and easy-to-use model for the company`s everyday marketing. The challenge was to simplify the marketing plan in compliance with the resources available to a self-employed entrepreneur. Time management, know-how and financial resources are very different for self-employed entrepreneurs compared to larger organizations, where an entire department of professionals can be responsible for marketing. Among self-employed entrepreneur, marketing is often overshadowed by other activities, as well as being somewhat unplanned and without concrete goals. With the help of planned marketing, the company can improve its visibility, increase the flow of customers, and grow its sales.
The thesis was practice based. The theoretical knowledge in the thesis was based extensively on the availa-ble literature. Using the acquired theory, the author`s own experiences and her observation of the market sector, a marketing model for the needs of a self-employed entrepreneur was compiled. Considering the user`s resources, the output of the thesis was a workbook containing a ready-made template for use in re-flecting on the issues that affect the company`s marketing, as well as a template for the annual marketing plan. With the help of the annual plan, the company can plan wider or individual marketing campaigns.
During the thesis process, the author`s marketing knowledge increased, and it was organized into a logical series of marketing functions, which will be transferred to the development of Sisustus Coocos` marketing with the help of the template. Due to a tight schedule, there was no time to test the model in practice during the studies, but the testing of the model will continue later. The author hopes that the produced template will also help other self-employed entrepreneurs to plan their marketing.