Kuluttajien houkutteleminen esinelainaamopalvelujen pariin : case: HSY:n kestävän kaupunkielämän ohjelma
Lahdensalo, Aino (2023)
Lahdensalo, Aino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää HSY:n kestävän kaupunkielämän jakamistalouteen liittyvän toimenpide-ehdotuksen toteutumista parantamalla jakamistalouden alla toimivien esinelainaamojen toimintaa. Työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin kuluttajien tarpeet ja esinelainaamojen palvelut kohtaavat Helsingissä, miten palveluja voidaan kehittää kuluttajille houkuttelevimmiksi sekä miten kestävän kaupunkielämän ohjelma voi lisätä esinelainaamojen houkuttelevuutta pääkaupunkiseudulla.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kestävää kuluttajakäyttäytymistä, kuluttajakäytöksen taustalla olevia tekijöitä ja tapoja, kulttuurista muutosta omistamisesta jakamiseen sekä vastuullisia liiketoimintamalleja.
Tutkimuksellisen kehittämistyön toteuttamisessa hyödynnettiin palvelumuotoilun ”tuplatimantti”-prosessimallia. Tutkimuksessa kerättiin sekä laadullista että määrällistä aineistoa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin lomakekyselyä, jossa käytettiin monivalintakysymyksiä, avoimia kysymyksiä ja sekamuotoisia kysymyksiä. Kuluttajien toimintaa arvioitiin myös kestävää kuluttajakäyttäytymistä edistävään SHIFT-markkinointimalliin rinnastettavien väitteiden kautta.
Lomakekyselyn tulosten mukaan lainaus- ja vuokrauspalvelujen käyttö ei ollut kuluttajille vielä arkipäiväistä. Tulokset osoittivat, että lainaus- ja vuokrauspalvelujen huono tunnettuus, palvelujen käytön vaivalloisuus, erkanevat käsitykset vastuullisuudesta sekä kuluttajien ristiriitainen toiminta voivat olla esinelainaamopalvelujen käytön esteenä.
Tulosten pohjalta toimeksiantajalle esitettiin kolme esinelainaamojen houkuttelevuutta lisäävää kehittämisehdotusta. Ensimmäinen ehdotus koski lainaamiseen liitettävien myönteisten mielikuvien valjastamista omistamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseen, toinen SHIFT-mallin hyödyntämistä esinelainaamojen markkinointistrategiassa ja kolmas esinelainaamojen saatavuuden ja tarjonnan parantamista. Kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää sekä julkisten että yksityisten esinelainaamojen toiminnan kehittämisessä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kestävää kuluttajakäyttäytymistä, kuluttajakäytöksen taustalla olevia tekijöitä ja tapoja, kulttuurista muutosta omistamisesta jakamiseen sekä vastuullisia liiketoimintamalleja.
Tutkimuksellisen kehittämistyön toteuttamisessa hyödynnettiin palvelumuotoilun ”tuplatimantti”-prosessimallia. Tutkimuksessa kerättiin sekä laadullista että määrällistä aineistoa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin lomakekyselyä, jossa käytettiin monivalintakysymyksiä, avoimia kysymyksiä ja sekamuotoisia kysymyksiä. Kuluttajien toimintaa arvioitiin myös kestävää kuluttajakäyttäytymistä edistävään SHIFT-markkinointimalliin rinnastettavien väitteiden kautta.
Lomakekyselyn tulosten mukaan lainaus- ja vuokrauspalvelujen käyttö ei ollut kuluttajille vielä arkipäiväistä. Tulokset osoittivat, että lainaus- ja vuokrauspalvelujen huono tunnettuus, palvelujen käytön vaivalloisuus, erkanevat käsitykset vastuullisuudesta sekä kuluttajien ristiriitainen toiminta voivat olla esinelainaamopalvelujen käytön esteenä.
Tulosten pohjalta toimeksiantajalle esitettiin kolme esinelainaamojen houkuttelevuutta lisäävää kehittämisehdotusta. Ensimmäinen ehdotus koski lainaamiseen liitettävien myönteisten mielikuvien valjastamista omistamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseen, toinen SHIFT-mallin hyödyntämistä esinelainaamojen markkinointistrategiassa ja kolmas esinelainaamojen saatavuuden ja tarjonnan parantamista. Kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää sekä julkisten että yksityisten esinelainaamojen toiminnan kehittämisessä.