Sisältömarkkinoinnin kehittäminen suunnitelmalliseksi, Case: Apéro Bar Café
Pihkala, Aino (2023)
Pihkala, Aino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220859
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin suunnitelma helsinkiläiselle ravintolalle sen käyttämiin sosiaalisen median kanaviin Instagramiin ja Facebookiin. Yrityksen tähänastinen sisällöntuotanto on ollut satunnaista, eikä yrityksellä ole markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kohdeyritykselle selkeä sisältöstrategia, jonka avulla yritys pystyy tuottamaan seuraajiaan sitouttavaa ja aktivoivaa sisältöä somekanaviinsa. Tämä auttaa lisäämään yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, saamaan uusia asiakkaita, sekä parantamaan ja syventämään jo olemassa olevia asiakassuhteita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja pureuduttiin erityisesti digitaaliseen markkinointiin, sisältömarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sitä, miten onnistunut asiakaskokemus muodostuu sekä, mitä tarkoitetaan asiakaslähtöisyydellä. Kehittämismenetelminä käytettiin teemahaastattelua, asiakaskyselyä ja benchmarkingia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi REAN- mallin pohjalta asiakaskeskeinen sisältömarkkinoinnin suunnitelma. Tämän lisäksi yritykselle luotiin digitaalisen markkinoinnin vuosikello, johon koottiin yritykselle ja sen liikeidealle tärkeitä päivämääriä, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan. Vuosikellon yhteyteen luotiin taulukko siinä esiintyneistä päivämääristä some-julkaisuideoineen. Vuosikelloon on jätetty tilaa muokkauksille ja mahdollisille yllättäville ajankohtaisille tapahtumille. Yritys voi heti ottaa käyttöönsä opinnäytetyössä luodut tuotokset avuksi sosiaalisen median päivittämiseen pitkin vuotta. The objective of the thesis was to create a social media content marketing plan for a Helsinki located restaurant for its social media channels Instagram and Facebook. The company’s content production has been occasional and the company has no marketing plan. The purpose of the thesis was to create a clear content strategy for the commissioner company, which enables the company to produce engaging and activating content for its social media channels. The content strategy helps to increase the company’s visibility in social media, to reach new customers and to improve and deepen existing customer relationships.
The theory section of the thesis reviewed marketing, with a particular emphasis on digital marketing, content marketing and social media. In addition, the theory section discussed how a successful customer experience is formed and what is meant by customer orientation. Theme interviews, customer survey and benchmarking were used as research methods.
As a result of the thesis, a customer-oriented content marketing plan for the commissioner company was created based on the REAN model. In addition to this, an annual digital marketing calendar was created, which gathers important dates to the company and its business idea. Ideas for the company’s social media publications were recorded in a table connected to the marketing calendar. The customized marketing calendar does not cover the entire year’s social media publications, but leaves room for modifications and surprising current events. The company can immediately use the results created in the thesis to help to update their social media throughout the year.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja pureuduttiin erityisesti digitaaliseen markkinointiin, sisältömarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sitä, miten onnistunut asiakaskokemus muodostuu sekä, mitä tarkoitetaan asiakaslähtöisyydellä. Kehittämismenetelminä käytettiin teemahaastattelua, asiakaskyselyä ja benchmarkingia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi REAN- mallin pohjalta asiakaskeskeinen sisältömarkkinoinnin suunnitelma. Tämän lisäksi yritykselle luotiin digitaalisen markkinoinnin vuosikello, johon koottiin yritykselle ja sen liikeidealle tärkeitä päivämääriä, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan. Vuosikellon yhteyteen luotiin taulukko siinä esiintyneistä päivämääristä some-julkaisuideoineen. Vuosikelloon on jätetty tilaa muokkauksille ja mahdollisille yllättäville ajankohtaisille tapahtumille. Yritys voi heti ottaa käyttöönsä opinnäytetyössä luodut tuotokset avuksi sosiaalisen median päivittämiseen pitkin vuotta.
The theory section of the thesis reviewed marketing, with a particular emphasis on digital marketing, content marketing and social media. In addition, the theory section discussed how a successful customer experience is formed and what is meant by customer orientation. Theme interviews, customer survey and benchmarking were used as research methods.
As a result of the thesis, a customer-oriented content marketing plan for the commissioner company was created based on the REAN model. In addition to this, an annual digital marketing calendar was created, which gathers important dates to the company and its business idea. Ideas for the company’s social media publications were recorded in a table connected to the marketing calendar. The customized marketing calendar does not cover the entire year’s social media publications, but leaves room for modifications and surprising current events. The company can immediately use the results created in the thesis to help to update their social media throughout the year.