Ikäihmistenpalvelussa työskentelevien nuorten positiivisen työkokemuksen ja yhteisöllisyyden kehittäminen
Nissinen, Roosa (2023)
Nissinen, Roosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pääkaupunkiseudun 4H-yhdistys (Pks4H) ja tutkimuksen tarkoituksena oli löytää keinoja, miten positiivista työkokemusta ja yhteisöllisyyttä voidaan tukea Ikäihmistenpalvelussa työskentelevien nuorten keskuudessa. Pks4H haluaa toimia vastuullisena työnantajana ja tarjota nuorille vahvistavia ensimmäisiä kokemuksia työelämässä, jotka kantavat nuorta myös myöhemmin elämässä. Työntekijäymmärryksen kautta yhdistyksen on mahdollista löytää nuorten kannalta oikeita toimet, joilla näitä voidaan tukea.
Tietoperusta käsittelee nuorta työntekijää, mistä nuoren hyvinvointi koostuu ja millainen suhde nuorilla on työelämään sekä kulttuurin ja yhteisöllisyyden merkitystä. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin kyselyä ja yhteisöllisiä kehittämismenetelmiä workshop-työskentelyssä. Kyselyyn vastasi 10 nuorta ja workshop-työskentelyyn osallistui 5 nuorta.
Tutkimuksen tuloksien ja nuorten ehdotusten perusteella yhdistykselle laadittiin kolme kehitysehdotusta. Nuoret toivoivat keskustelupalstaa, jossa he voisivat saada vertaistukea, keskustella työhön liittyvistä asioista ja tutustua toisiinsa paremmin. Nuoret toivoivat myös säännöllisiä yhteisötapahtumia, joita järjestettäisiin 2-3 kuukauden välein. Tapaamisten sisältönä olisi koulutuksia ja toisiin tutustumista. Lisäksi yhdistykselle ehdotettiin nuoren palvelupolun luomista. Tämä konkretisoisi yhdistyksen työntekijälle toimet, joilla nuoria voidaan tukea työsuhteen eri vaiheissa ja takaisi toimien jatkuvuuden myös työntekijän vaihtuessa. Myös nuoret olisivat tietoisempia, millaisia palveluita heille on tarjolla työsuhteen aikana ja osaavat näin myös hakea apua ongelmiinsa. The principal of this thesis was 4H Association of the Capital Region (Pks4H) and the goal of this project was to find ways to support positive work experience and sense of community of young people working in elderly service. As A responsible employer and youth organization, Pks4H offers restorative first work experiences which mainstay through life. The aim of the Association is to find right ways to support young employees.
The database deals with the young worker, what the young person´s well-being consists of, and what kind of relationship young people have with working life, as well as the importance of culture and community. The methods used in the research were a survey and workshop. 10 young people answered the survey and 5 young people participated in the workshop.
4H Association of the Capital Region was given three points to develop the plan, based on the results of the research and young persons´ own suggestions. The suggestions were a group chat, which would provide low-threshold peer support and information sharing of the work. Youngsters suggested to have events every two to three months to develop their sense of community and provide educational content. The third development suggestion was to create own service journey map for the young people working in elderly service. This would concrete the services that the Association has to offer for the youngsters. It would also clarify the role of employees and employment cordinator. With employee service journey map it would be possible to provide consistent services even in the situation the Association’s employment coordinator would change.
Tietoperusta käsittelee nuorta työntekijää, mistä nuoren hyvinvointi koostuu ja millainen suhde nuorilla on työelämään sekä kulttuurin ja yhteisöllisyyden merkitystä. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin kyselyä ja yhteisöllisiä kehittämismenetelmiä workshop-työskentelyssä. Kyselyyn vastasi 10 nuorta ja workshop-työskentelyyn osallistui 5 nuorta.
Tutkimuksen tuloksien ja nuorten ehdotusten perusteella yhdistykselle laadittiin kolme kehitysehdotusta. Nuoret toivoivat keskustelupalstaa, jossa he voisivat saada vertaistukea, keskustella työhön liittyvistä asioista ja tutustua toisiinsa paremmin. Nuoret toivoivat myös säännöllisiä yhteisötapahtumia, joita järjestettäisiin 2-3 kuukauden välein. Tapaamisten sisältönä olisi koulutuksia ja toisiin tutustumista. Lisäksi yhdistykselle ehdotettiin nuoren palvelupolun luomista. Tämä konkretisoisi yhdistyksen työntekijälle toimet, joilla nuoria voidaan tukea työsuhteen eri vaiheissa ja takaisi toimien jatkuvuuden myös työntekijän vaihtuessa. Myös nuoret olisivat tietoisempia, millaisia palveluita heille on tarjolla työsuhteen aikana ja osaavat näin myös hakea apua ongelmiinsa.
The database deals with the young worker, what the young person´s well-being consists of, and what kind of relationship young people have with working life, as well as the importance of culture and community. The methods used in the research were a survey and workshop. 10 young people answered the survey and 5 young people participated in the workshop.
4H Association of the Capital Region was given three points to develop the plan, based on the results of the research and young persons´ own suggestions. The suggestions were a group chat, which would provide low-threshold peer support and information sharing of the work. Youngsters suggested to have events every two to three months to develop their sense of community and provide educational content. The third development suggestion was to create own service journey map for the young people working in elderly service. This would concrete the services that the Association has to offer for the youngsters. It would also clarify the role of employees and employment cordinator. With employee service journey map it would be possible to provide consistent services even in the situation the Association’s employment coordinator would change.