Julkisten- ja hyvinvointialojen liitto JHL:n ammattialatoiminnan verkkoympäristön kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin
Lumitsalo, Miika (2023)
Lumitsalo, Miika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060320948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060320948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Julkisten- ja Hyvinvointialojenliitto JHL ry:n (JHL) ammattialatoiminnan verkkoympäristön kehittäminen. Tarkoituksena opinnäytetyöllä oli kehittää JHL:n teknisten-, energia- ja liikenteen ammattialaverkostojen verkkoympäristöä ja sen sisältöjä jäsenlähtöisemmän ammattialatoiminnan tueksi. Tavoitteena oli selvittää, kuinka verkkoympäristön sisällöt ja käytettävyys palvelevat ammattialaverkoston jäseniä entistä paremmin ja tehdä tulosten pohjalta muutoksia verkkoympäristön käytettävyyden parantamiseksi. Verkkoympäristön kehittäminen on osa koko ammattialatoiminnan kehittämistyötä, joka käynnistyi tammikuussa vuonna 2023.
Tietoperusta rakentuu palvelumuotoilun käytettävyydestä toiminnan kehittämisessä, palvelumuotoiluprosessista ja palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa käytettävistä tutkimus- ja kehittämismenetelmistä. Opinnäytetyön kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilun prosessia ja tutkimus- ja kehittämismenetelminä sidosryhmäkarttaa, palvelusafaria, benchmarkingia, persoonia, viiden vaiheen haastatteluita (five-act interview), palvelupolkua, prototyyppejä ja pilotointia.
Tulosten perusteella verkkoympäristön nähdään toimivan hyvin erityisesti materiaalin tallentamiseen, koulutustilaisuuksien- ja ammattialatoiminnan projektityöskentelyn alustana. Verkkoympäristön käyttöliittymän yleinen käytettävyys koettiin hyväksi ja miellyttäväksi. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat verkkoympäristön keskusteluosioiden ja videoneuvottelujärjestelmän tarpeellisuus, materiaalin käytettävyys ja järjestelmän lähettämät sähköposti-ilmoitukset. Kehittämistyön tuloksena verkkoympäristön materiaalin käytettävyyttä ja houkuttelevuutta voidaan kehittää selkeyttämällä sisältöjä lisäämällä materiaaleihin tiivistelmiä, lyhyitä videomuotoisia tietoiskuja ja luomalla sisällöistä verkkokoulutuksia. Uudistetun verkkoympäristön lanseeraus ja pilotointi suoritetaan tämän opinnäytetyön julkaisun jälkeen.
Tietoperusta rakentuu palvelumuotoilun käytettävyydestä toiminnan kehittämisessä, palvelumuotoiluprosessista ja palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa käytettävistä tutkimus- ja kehittämismenetelmistä. Opinnäytetyön kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilun prosessia ja tutkimus- ja kehittämismenetelminä sidosryhmäkarttaa, palvelusafaria, benchmarkingia, persoonia, viiden vaiheen haastatteluita (five-act interview), palvelupolkua, prototyyppejä ja pilotointia.
Tulosten perusteella verkkoympäristön nähdään toimivan hyvin erityisesti materiaalin tallentamiseen, koulutustilaisuuksien- ja ammattialatoiminnan projektityöskentelyn alustana. Verkkoympäristön käyttöliittymän yleinen käytettävyys koettiin hyväksi ja miellyttäväksi. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat verkkoympäristön keskusteluosioiden ja videoneuvottelujärjestelmän tarpeellisuus, materiaalin käytettävyys ja järjestelmän lähettämät sähköposti-ilmoitukset. Kehittämistyön tuloksena verkkoympäristön materiaalin käytettävyyttä ja houkuttelevuutta voidaan kehittää selkeyttämällä sisältöjä lisäämällä materiaaleihin tiivistelmiä, lyhyitä videomuotoisia tietoiskuja ja luomalla sisällöistä verkkokoulutuksia. Uudistetun verkkoympäristön lanseeraus ja pilotointi suoritetaan tämän opinnäytetyön julkaisun jälkeen.