Lasten tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa: integroiva kirjallisuuskatsaus
Muuttoranta, Kati (2023)
Muuttoranta, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521224
Tiivistelmä
Tunnekasvatus nähdään nykypäivänä tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Kasvattajan roolina on olla läsnä arjen tilanteissa ja toimia lasten tukena tunnetaitoja ja -säätelyä harjoitellessa. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää lasten ja kasvattajan välisen vuorovaikutuksen merkitys lasten tunnetaitojen kehittymisessä. Lisäksi haluttiin selvittää, miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskohteet analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistosta nousi esille kasvattajan vuorovaikutuksen merkitys lasten tunnetaitojen kehittymiseen. Kasvattajan tarjoama kanssasäätely ja positiivinen vuorovaikutus tuki lasten itsesäätelytaitojen kehittymistä. Sen sijaan negatiivinen, tunteeton vuorovaikutus hämmensi lapsia ja aiheutti heissä epävarmuutta. Tulokset osoittivat myös sanattoman ja sanallisen viestinnän tärkeyden vuorovaikutuksessa. Erityisesti tunteiden sanoittamisen todettiin olevan tärkeässä roolissa tunnekasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää erilaisia kuvia ja sosiaalisia tarinoita tunnetaitojen harjoittelussa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskohteet analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistosta nousi esille kasvattajan vuorovaikutuksen merkitys lasten tunnetaitojen kehittymiseen. Kasvattajan tarjoama kanssasäätely ja positiivinen vuorovaikutus tuki lasten itsesäätelytaitojen kehittymistä. Sen sijaan negatiivinen, tunteeton vuorovaikutus hämmensi lapsia ja aiheutti heissä epävarmuutta. Tulokset osoittivat myös sanattoman ja sanallisen viestinnän tärkeyden vuorovaikutuksessa. Erityisesti tunteiden sanoittamisen todettiin olevan tärkeässä roolissa tunnekasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää erilaisia kuvia ja sosiaalisia tarinoita tunnetaitojen harjoittelussa.