Kuluttajien näkökulmia uuden meikkibrändin markkinointiin Case: Dyp Cosmethic
Uusitalo, Vilma (2023)
Uusitalo, Vilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060320975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060320975
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa suunnittelemaan, minkälaisin markkinoinnin keinoin luonnonkosmetiikanmeikkisarja Dyp Cosmethic voitaisiin tuoda Suomen kosmetiikkamarkkinoille. Toimeksiantajana toimi kosmetiikanmaahantuontiyritys Bonstato Oy. Tavoitteena oli selvittää, millainen suhde meikkituotteiden kuluttajilla on kestäviin meikkibrändeihin, millaisella markkinoinnilla heitä olisi hyvä lähestyä sekä mitkä ovat ne väylät, joiden kautta kuluttajat kuulevat uutuustuotteista.
Teoriaosuudessa käytiin läpi markkinointia pääasiassa kestävän ja sosiaalisen median markkinoinnin sekä vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Lisäksi teoriassa käsiteltiin markkinointisuunnitelman rakentamista. Toiminnallisena osuutena toteutettiin Google Forms-lomakkeella kyselytutkimus, jonka tutkimusongelmana oli selvittää, millaisella markkinoinnillisella suunnittelulla uutta värikosmetiikansarjaa tuotaisiin parhaiten potentiaalisille kuluttajille esiin Suomen markkinoilla, ja miten kosmetiikankuluttajat suhtautuvat meikkisarjan vastuullisuuteen. Tutkimuksen kysymykset eivät suoraan koskeneet Dyp Cosmethicia, mutta ne muodostettiin brändin tuotteiden ja arvomaailman pohjalta. Lisäksi kysymyksien muodostuksessa hyödynnettiin opinnäytetyön teoriapohjaa. Vastauksista saatiin hyödyllistä tietoa Dyp Cosmethicin markkinoinnin suunnittelua varten, ja niiden pohjalta tehtiin kilpailija- sekä SWOT-analyysi. Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaalisen median kautta tapahtuva markkinointi oli suosituinta ja odotetuinta. Meikkituotteiden kuluttajat olivat kiinnostuneita brändien vastuullisuudesta ja toivoisivat brändeiltä enemmän läpinäkyvyyttä sekä ekologista tarjontaa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi markkinointia pääasiassa kestävän ja sosiaalisen median markkinoinnin sekä vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Lisäksi teoriassa käsiteltiin markkinointisuunnitelman rakentamista. Toiminnallisena osuutena toteutettiin Google Forms-lomakkeella kyselytutkimus, jonka tutkimusongelmana oli selvittää, millaisella markkinoinnillisella suunnittelulla uutta värikosmetiikansarjaa tuotaisiin parhaiten potentiaalisille kuluttajille esiin Suomen markkinoilla, ja miten kosmetiikankuluttajat suhtautuvat meikkisarjan vastuullisuuteen. Tutkimuksen kysymykset eivät suoraan koskeneet Dyp Cosmethicia, mutta ne muodostettiin brändin tuotteiden ja arvomaailman pohjalta. Lisäksi kysymyksien muodostuksessa hyödynnettiin opinnäytetyön teoriapohjaa. Vastauksista saatiin hyödyllistä tietoa Dyp Cosmethicin markkinoinnin suunnittelua varten, ja niiden pohjalta tehtiin kilpailija- sekä SWOT-analyysi. Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaalisen median kautta tapahtuva markkinointi oli suosituinta ja odotetuinta. Meikkituotteiden kuluttajat olivat kiinnostuneita brändien vastuullisuudesta ja toivoisivat brändeiltä enemmän läpinäkyvyyttä sekä ekologista tarjontaa.