Tunnetaitojen kehittyminen ja tunnekasvatusopas
Harju, Kaarina (2023)
Harju, Kaarina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421040
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite ja tarkoitus oli tuoda teoriataustaa lasten tunnetaitojen kehittymisestä, tunnekasvatuksen osa-alueista, kasvattajan roolista lasten tunnekasvatuksessa sekä tunnekasvatusmenetelmiä sekä tuottaa varhaiskasvatukseen tunnekasvatusopas. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Hyvinkään kaupunki ja Punaojan päiväkoti.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskohde oli tunnetaitoryhmä, johon kuului 4–5 -vuotiaita lapsia. Tutkimusongelma oli selvittää, miten lapset tunnistavat perustunteita ja mitkä asiat aiheuttivat lapsille iloa, surua, vihaa ja pelkoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lasten tunnekasvatuksesta; tunteiden tunnistaminen, tunteiden ymmärtäminen, tunteiden sanottaminen, tunteiden ilmaiseminen ja tunteiden sääteleminen, aikuisen tehtävästä tunnekasvatuksessa sekä tunnekasvatusmenetelmistä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Aineistoa kerättiin nauhoittamalla tunnetaitoryhmän tuokiot sekä havainnoimalla, miten lapset vastasivat esitettyihin kysymyksiin ja osallistuivat tunnetaitotuokioon.
Tutkimustuloksista selvisi, että lapset tunnistivat ja osasivat sanottaa, millainen ilme kuvaa ilon, surun, vihan ja pelon tunnetta ja mitkä asiat aiheuttavat heille iloa, surua, vihaa ja pelkoa. Lapsia kiinnosti eniten, kun esitettiin nallesta, jäniksestä ja ketusta kertovia loruja pöytäteatterina. He olisivat halunneet niiden kestävän pitempääkin. Tuokion toiminnallisen menetelmän avulla harjoiteltiin tunteen ilmaisua ja säätelyä, josta he nauttivat paljon. Kehittämisideana on tunteista kertovan tarinan esittäminen pöytäteatterin tai draaman avulla.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskohde oli tunnetaitoryhmä, johon kuului 4–5 -vuotiaita lapsia. Tutkimusongelma oli selvittää, miten lapset tunnistavat perustunteita ja mitkä asiat aiheuttivat lapsille iloa, surua, vihaa ja pelkoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lasten tunnekasvatuksesta; tunteiden tunnistaminen, tunteiden ymmärtäminen, tunteiden sanottaminen, tunteiden ilmaiseminen ja tunteiden sääteleminen, aikuisen tehtävästä tunnekasvatuksessa sekä tunnekasvatusmenetelmistä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Aineistoa kerättiin nauhoittamalla tunnetaitoryhmän tuokiot sekä havainnoimalla, miten lapset vastasivat esitettyihin kysymyksiin ja osallistuivat tunnetaitotuokioon.
Tutkimustuloksista selvisi, että lapset tunnistivat ja osasivat sanottaa, millainen ilme kuvaa ilon, surun, vihan ja pelon tunnetta ja mitkä asiat aiheuttavat heille iloa, surua, vihaa ja pelkoa. Lapsia kiinnosti eniten, kun esitettiin nallesta, jäniksestä ja ketusta kertovia loruja pöytäteatterina. He olisivat halunneet niiden kestävän pitempääkin. Tuokion toiminnallisen menetelmän avulla harjoiteltiin tunteen ilmaisua ja säätelyä, josta he nauttivat paljon. Kehittämisideana on tunteista kertovan tarinan esittäminen pöytäteatterin tai draaman avulla.