Ravintotalot Oy:n sisäisen viestinnän kehittäminen intranetin avulla
Kosonen, Niina (2023)
Kosonen, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421065
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehittämistyön tavoitteena oli parantaa tehokasta tiedonkulkua organisaation sisällä ja tukea uuden henkilökunnan perehdyttämistä organisaation toimipisteissä. Hyvä tiedonkulku lisää henkilökunnan työtyytyväisyyttä ja luo yhtenäisyyden tunnetta organisaation eri toimipisteiden välillä. Intranetin tavoitteena oli myös innostaa henkilökuntaa omassa työssään.
Toimeksiantajana toimi Ravintotalot Oy eli Ravintola Factory, joka on 17 eri ravintolan ravintolaketju Helsingissä ja Espoossa. Liiketoiminta koostuu pääosin lounastoiminnasta ja cateringista. Lisäksi Ravintola Factorylla on tapahtuma-, kokous- ja saunatiloja, joita yritys vuokraa asiakkaiden käyttöön.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen eli työelämälähtöinen ja työelämää kehittävä. Opinnäytetyössäni olin osa projektitiimiä, joka loi yrityksen käyttöön uuden viestintä- ja koulutuskanavan henkilökunnan käyttöön. Tämän kanavan luomisella pystyttiin kehittämään yrityksen sisäistä viestintää. Intranetin avulla yrityksen sisällä pystytään yhtä kanavaa käyttäen tavoittamaan koko yrityksen henkilökunta kerralla riippumatta heidän työtehtävistään. Ennen intranetin käyttöönottoa henkilökunnalle tehtiin käyttäjätutkimus ja intranetin käyttöön ottamisen jälkeen henkilökunnalle tehtiin käyttäjäkysely. Käyttäjäkyselyn tulosten avulla tehtiin intranetin kehitysehdotukset.
Yrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen intranetin avulla antoi yritykselle paremmat mahdollisuudet menestyä. Henkilökunnan motivaatio sekä työtyytyväisyys kasvaa hyvän viestinnän avulla, jolloin henkilökunnan pysyvyys sekä yrityksen tulos paranee. Hyvin suunniteltu sekä toteutettu intranet antaa helposti ja ytimekkäästi henkilökunnalle tarpeellista tietoa oman työnsä tekemiseen.
Asiasanat: sisäinen viestintä, henkilökunnan perehdytys, henkilökunnan innostaminen
Toimeksiantajana toimi Ravintotalot Oy eli Ravintola Factory, joka on 17 eri ravintolan ravintolaketju Helsingissä ja Espoossa. Liiketoiminta koostuu pääosin lounastoiminnasta ja cateringista. Lisäksi Ravintola Factorylla on tapahtuma-, kokous- ja saunatiloja, joita yritys vuokraa asiakkaiden käyttöön.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen eli työelämälähtöinen ja työelämää kehittävä. Opinnäytetyössäni olin osa projektitiimiä, joka loi yrityksen käyttöön uuden viestintä- ja koulutuskanavan henkilökunnan käyttöön. Tämän kanavan luomisella pystyttiin kehittämään yrityksen sisäistä viestintää. Intranetin avulla yrityksen sisällä pystytään yhtä kanavaa käyttäen tavoittamaan koko yrityksen henkilökunta kerralla riippumatta heidän työtehtävistään. Ennen intranetin käyttöönottoa henkilökunnalle tehtiin käyttäjätutkimus ja intranetin käyttöön ottamisen jälkeen henkilökunnalle tehtiin käyttäjäkysely. Käyttäjäkyselyn tulosten avulla tehtiin intranetin kehitysehdotukset.
Yrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen intranetin avulla antoi yritykselle paremmat mahdollisuudet menestyä. Henkilökunnan motivaatio sekä työtyytyväisyys kasvaa hyvän viestinnän avulla, jolloin henkilökunnan pysyvyys sekä yrityksen tulos paranee. Hyvin suunniteltu sekä toteutettu intranet antaa helposti ja ytimekkäästi henkilökunnalle tarpeellista tietoa oman työnsä tekemiseen.
Asiasanat: sisäinen viestintä, henkilökunnan perehdytys, henkilökunnan innostaminen
