Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnetaitotuokiot varhaiskasvatuksessa : toiminnallinen opinnäytetyö tunnekasvatuksesta draamamenetelmiä hyödyntäen

Junkkari, Sasu (2023)

 
Avaa tiedosto
Junkkari_Sasu.pdf (333.1Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Junkkari, Sasu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521263
Tiivistelmä
Laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on kehittää lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tunnetaidot ovat keskeinen osa lapsen hyvinvointia; tunteiden tunnistaminen, sanoittaminen ja säätely lisäävät lapsen itsetuntemusta ja ovat hyvän mielenterveyden perusta.

Opinnäytetyössä tunnetaitokasvatusta lähestyttiin draamakasvatuksen keinoin. Teoriaosuudessa avattiin varhaiskasvatusta käsitteenä, sekä tarkasteltiin tunnetaitoja ja tunnekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena Iitin kunnan Pikku-Vieterin päiväkodissa, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia, havaintopäiväkirjaa sekä keskusteluja. Opinnäytetyössä toteutettiin tunnetaitotuokioita, joissa leikki ja ilmaisu yhdistyivät luontevasti tunnetaitojen oppimiseen. Toiminnallisten tuokioiden kautta lapset harjaannuttivat taitojaan tunnistaa ja nimetä erilaisia tunteita.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa viisivuotiaiden varhaiskasvatusryhmälle tun-etaitoja tukevia opetustuokioita, joissa hyödynnettiin draamaharjoituksia. Tuokiot toteutettiin lapsilähtöisesti hyödyntäen lasten omaa kokemusmaailmaa ja kiinnostuksen kohteita. Tuokioiden tavoitteena oli lisätä lasten tunnetietoutta ja ymmärrystä erilaisista tunteista. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa tunnetaitoja tukevia menetelmiä, joita varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää.

Havainnoinnin ja keskustelujen pohjalta kävi ilmi, että draaman käyttö on toimiva väline tunnetaitojen harjoitteluun; lapset heittäytyivät rohkeasti harjoituksiin ja kehittivät tuokioiden aikana taitojaan nimetä ja tunnistaa erilaisia tunteita. Opinnäytetyössä käytetyt harjoitukset auttavat myös jatkossa varhaiskasvatuksen henkilöstöä toteuttamaan tunnetaitokasvatusta päiväkodin arjessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste