Sosiaalisen median sisällön merkitys finanssialan markkinoinnissa : Etelä-Karjalan Osuuspankki
Suppola, Annukka (2023)
Suppola, Annukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521238
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää, millainen merkitys on, käytetäänkö OP Etelä-Karjalan sosiaalisen median kanavissa paikallisen pankin tekemää- vai valtakunnalliselta taholta tulevaa sisältöä. Työssä pyrittiin saamaan myös tietoa, millainen sosiaalisen median sisältö OP Etelä-Karjalan sosiaalista mediaa käyttäviä asiakkaita kiinnostaa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä yhdistelemällä laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tietoperustana työssä käytettiin markkinoinnin ammattikirjallisuutta sekä internetlähteitä. Opinnäytetyö toteutettiin vertailemalla Meta Business Suite-työkalun keräämien tietojen avulla paikallista ja valtakunnallista OP Etelä-Karjalan sosiaalisen median kanavissa julkaistua sisältöä vuoden 2023 viikkojen 1–7 ajalta. Lisäksi toteutettiin kyselytutkimus, joka suunnattiin OP Etelä-Karjalan sosiaalista mediaa käyttäville asiakkaille.
Tutkimuksen keskeisempänä tuloksena kävi ilmi, että OP Etelä-Karjalan sosiaalisen median kanavissa paikallinen sisältö on hieman kannattavampaa kuin valtakunnallinen. Lisäksi sisältöjen asiapitoisuuden, ihmisläheisyyden ja rentouden tärkeys nousi esille kyselyn tuloksista.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä yhdistelemällä laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tietoperustana työssä käytettiin markkinoinnin ammattikirjallisuutta sekä internetlähteitä. Opinnäytetyö toteutettiin vertailemalla Meta Business Suite-työkalun keräämien tietojen avulla paikallista ja valtakunnallista OP Etelä-Karjalan sosiaalisen median kanavissa julkaistua sisältöä vuoden 2023 viikkojen 1–7 ajalta. Lisäksi toteutettiin kyselytutkimus, joka suunnattiin OP Etelä-Karjalan sosiaalista mediaa käyttäville asiakkaille.
Tutkimuksen keskeisempänä tuloksena kävi ilmi, että OP Etelä-Karjalan sosiaalisen median kanavissa paikallinen sisältö on hieman kannattavampaa kuin valtakunnallinen. Lisäksi sisältöjen asiapitoisuuden, ihmisläheisyyden ja rentouden tärkeys nousi esille kyselyn tuloksista.