Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Potilaan rajoittaminen ja eristäminen psykiatrisessa hoitotyössä : opetusvideo LAB-ammattikorkeakoululle

Silkamo, Petra; Vuorinen, Emma (2023)

 
Avaa tiedosto
Silkamo_Vuorinen.pdf (423.7Kt)
Opetusvideo_Silkamo_Vuorinen.mp4 (108.2Mt)
Lataukset: 


Silkamo, Petra
Vuorinen, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421125
Tiivistelmä
Mielenterveyslaki määrittelee tahdosta riippumattoman psykiatrisen hoidon toteuttamisen. Psyykkinen sairaus tai sen hoidosta pidättäytymisestä aiheutuvat turvallisuus- ja terveysriskit ovat syitä tahdosta riippumattomalle hoidolle. Psykiatrisessa hoitotyössä voidaan käyttää eristys- ja rajoitustoimenpiteitä, jos niillä varmistetaan potilaan ja muiden turvallisuus. Pakkohoitotoimenpiteisiin kuuluu yhteydenpidon sekä liikkumisvapauden rajoittaminen, eristäminen, sitominen, henkilöntarkastus- ja katsastus sekä omaisuuden tarkastaminen ja haltuunotto.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli käsikirjoittaa ja tuottaa LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille opetusvideo potilaan eristämis- ja rajoitustoimenpiteistä psykiatrisessa hoitotyössä. Opinnäytetyö valmistettiin osaksi LAB-ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdehoitotyön kurssia. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuutta koskien psykiatrisen hoitotyön pakkohoitotoimenpiteitä sekä näyttää konkreettisesti opetusvideolla lepositeiden oikeaoppinen kiinnittäminen.

Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä. Aineisto hankittiin kirjallisuudesta, verkkomateriaaleista sekä näyttöön perustuvasta tiedosta. LAB-ammattikorkeakoulu toimi opinnäytetyön toimeksiantajana.

Opinnäytetyön tuotoksena muodostui opetusvideo, jossa käsiteltiin psykiatrisen hoitotyön pakkohoitotoimenpiteitä sekä demonstroitiin lepositeiden oikeaoppinen käyttö. Opetusvideosta kerättiin palautetta LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoilta paperisen kyselylomakkeen avulla. Palautteen perusteella opiskelijat kokivat opetusvideon hyödylliseksi ja helpoksi seurata. Videossa näytetyt eristyshuoneet ja lepositeiden kiinnitys koettiin erityisen kiinnostavina.
 
The Mental Health Act defines involuntary treatment in psychiatric nursing. Mental illness or safety and health risks from refusal of care are reasons for involuntary treatment. In psychiatric nursing it is possible to use restrictive and secluding measures for the safety of the patient and others. Coercive measures include limiting communication and freedom of movement, restriction, seclusion, bodily search, frisking, checking, and taking over patient’s personal property.

The purpose of the thesis was to script and produce an instructional video about a patient’s restriction and seclusion in psychiatric nursing. It was made for nursing students at LAB University of Applied Sciences. The thesis was made part of the LAB University of Applied Sciences’ Mental Health and Substance Abuse Nursing course. The goal of the thesis was to increase nursing students’ awareness about coercive measures in psychiatric nursing and to demonstrate how to tie down a patient safely and correctly.

The method used was a practice-based thesis. The material was collected from literature, online material, and evidence-based data. The client of the thesis was LAB University of Applied Sciences.

An educational video was produced from the thesis which dealt with patient’s restriction and seclusion in psychiatric nursing and demonstrated how to tie down a patient correctly. The feedback was collected from the nursing students at LAB University of Applied Sciences by using a paper questionnaire. Based on the feedback students found the educational video useful and easy to follow. The showing of seclusion rooms and the demonstration of tying down a patient were found particularly interesting.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste