Sosiaalinen media markkinoinnin tukena
Kärmeniemi, Essi (2023)
Kärmeniemi, Essi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521324
Tiivistelmä
Sosiaalinen media eli some on nykypäivänä suuri osa yritysten markkinointia. Se kehittyy ja kasvaa jatkuvasti. Somen mahdollisuudet ovat rajoittamattomat ja se soveltuu yrityksille kokoon tai varallisuuteen katsomatta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu projektina Etelä-Karjalan osuuskaupalle (SOK/Eekoo) osana S-päällikkövalmennusta. Opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa markkinoinnin työvälineenä ja sitä, mikä työntekijöistä siinä on hankalaa, mihin he tarvitsevat tukea onnistuakseen tässä uudessa työtehtävässä sekä miten työntekijät saadaan ohjeistettua tekemään julkaisua sosiaaliseen mediaan yhtiön ohjeitten, hyvän maun ja Suomen lainsäädännön mukaan.
Kun tilanteesta oli saatu perusteellinen näkökulma, perehdytys oli suoritettu, aloitettiin seuraamaan, miten laajasti vaikuttaa yrityksen näkyvyyteen, kun sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa on hyvin organisoitua ja työntekijät on siihen perehdytetty.
Opinnäytetyön aikana on kierretty Eekoon eri toimipisteitä, jotta on päästy tutkimaan, miten erilaisissa toimipisteissä toimii somemarkkinointi. Yrityksessä tutkittiin dataa siitä, millaiset toimet kasvattavat seuraajia ja orgaanisia näyttöjä. Tarkoituksena oli tutkia, mitä tukea työntekijät tässä kaipaavat ja kyselyiden perusteella rakennettiin ohjeet heidän ajatustensa pohjalta, jotta tulevaisuudessa on mustaa valkoisella, mikä on eri tilanteissa toimintatapa, eikä tarvitse toimia oletuksien perusteella. Näin organisaation tekemisestä on mahdollista saada yhtenäistä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu projektina Etelä-Karjalan osuuskaupalle (SOK/Eekoo) osana S-päällikkövalmennusta. Opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa markkinoinnin työvälineenä ja sitä, mikä työntekijöistä siinä on hankalaa, mihin he tarvitsevat tukea onnistuakseen tässä uudessa työtehtävässä sekä miten työntekijät saadaan ohjeistettua tekemään julkaisua sosiaaliseen mediaan yhtiön ohjeitten, hyvän maun ja Suomen lainsäädännön mukaan.
Kun tilanteesta oli saatu perusteellinen näkökulma, perehdytys oli suoritettu, aloitettiin seuraamaan, miten laajasti vaikuttaa yrityksen näkyvyyteen, kun sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa on hyvin organisoitua ja työntekijät on siihen perehdytetty.
Opinnäytetyön aikana on kierretty Eekoon eri toimipisteitä, jotta on päästy tutkimaan, miten erilaisissa toimipisteissä toimii somemarkkinointi. Yrityksessä tutkittiin dataa siitä, millaiset toimet kasvattavat seuraajia ja orgaanisia näyttöjä. Tarkoituksena oli tutkia, mitä tukea työntekijät tässä kaipaavat ja kyselyiden perusteella rakennettiin ohjeet heidän ajatustensa pohjalta, jotta tulevaisuudessa on mustaa valkoisella, mikä on eri tilanteissa toimintatapa, eikä tarvitse toimia oletuksien perusteella. Näin organisaation tekemisestä on mahdollista saada yhtenäistä.