Laadullinen tutkimus kunnossapitotyöntekijöiden motivaatiokokemuksista
Janhunen, Otto (2023)
Janhunen, Otto
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521554
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, mistä kunnossapitotyöntekijöiden motivaatiokokemukset koostuvat, mistä työntekijät kokevat työmotivaation syntyvän ja miten työntekijät kokevat johtamisen vaikuttavan työmotivaatioon.
Tutkimuksen toteutustapana käytettiin laadullista, eli kvalitatiivista menetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin kasvotusten haastateltavien toimipaikalla Suomalaisessa yrityksessä, jolla on useita toimipisteitä ympäri suomea. Tähän tutkimukseen valittiin haastateltaviksi Keski-Suomen toimipiste ja haastatteluun otettiin kaikki neljä toimipisteen työntekijää. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teoreettinen viitekehys rakentui motivaation, johtamisen ja työntekijäkokemuksen ympärille.
Tutkimuksen johtopäätöksistä ilmeni, että kunnossapitotyöntekijöille on erittäin tärkeää pystyä toimimaan omaehtoisesti työpaikallaan ja motivaatiota eniten laskevina tekijöinä pidettiin sitä, että suunnitelmissa ei pystytty pitäytymään ulkopuolisten muutosten vuoksi. Lisäksi johtamisella todettiin olevan suuri painoarvo yhteisöllisyyden kautta. Esihenkilön tulisi olla useasti tekemisissä alaistensa kanssa, jotta yhteydenpito työntekijöiden ja esihenkilön välillä olisi sujuvampaa.
Tutkimuksen toteutustapana käytettiin laadullista, eli kvalitatiivista menetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin kasvotusten haastateltavien toimipaikalla Suomalaisessa yrityksessä, jolla on useita toimipisteitä ympäri suomea. Tähän tutkimukseen valittiin haastateltaviksi Keski-Suomen toimipiste ja haastatteluun otettiin kaikki neljä toimipisteen työntekijää. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teoreettinen viitekehys rakentui motivaation, johtamisen ja työntekijäkokemuksen ympärille.
Tutkimuksen johtopäätöksistä ilmeni, että kunnossapitotyöntekijöille on erittäin tärkeää pystyä toimimaan omaehtoisesti työpaikallaan ja motivaatiota eniten laskevina tekijöinä pidettiin sitä, että suunnitelmissa ei pystytty pitäytymään ulkopuolisten muutosten vuoksi. Lisäksi johtamisella todettiin olevan suuri painoarvo yhteisöllisyyden kautta. Esihenkilön tulisi olla useasti tekemisissä alaistensa kanssa, jotta yhteydenpito työntekijöiden ja esihenkilön välillä olisi sujuvampaa.