Varhaiskasvatusikäisen lapsen ruotsin kielen kehityksen tukeminen laulun avulla : lauluvihko huoltajan tueksi
Mattila, Clara (2023)
Mattila, Clara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621756
Tiivistelmä
Tutkimuskysymyksenä oli: Miten huoltajat voisivat tukea varhaiskasvatusikäisen lapsen ruotsin kielen kehitystä lapselle mieluisella tavalla, vaikka he eivät itse olisi vahvoja ruotsin kielen taitajia.
Opinnäytetyön aihe syntyi huomatessani, että eri kielellisesti kehittävien apuvälineiden tarjoama on puutteellinen, sekä kiinnostuksestani erilaisiin apuvälineisiin kielen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas suomenkielisten lasten huoltajille, joiden lapset osallistuvat ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen. Oppaassa annetaan vinkkejä siitä, miten vanhemmat voivat tukea lapsen ruotsin kielen kehitystä laulun avulla.
Opinnäytetyön monipuolisuuden takaamiseksi tutustuin erilaisiin aineistoihin ja aiheisiin, kuten, sensitiivisyyteen ja musiikilliseen oppimiseen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin monikielisyyttä ja sen tukemista, musiikillista oppimista sekä läsnä olevan aikuisen merkitystä ja hänen tarjoamaansa tukea lapsen kehityksen edistämiseksi.
Opinnäytetyössä luotiin "Lauluvihko - Sångbok". Lauluvihon tavoitteena oli olla mahdollisimman helppokäyttöinen ja sisältäen lyhyitä, mutta mukaansatempaavia laulujen sanoituksia, joita on koko perheen helppo käyttää.
Opinnäytetyön aihe syntyi huomatessani, että eri kielellisesti kehittävien apuvälineiden tarjoama on puutteellinen, sekä kiinnostuksestani erilaisiin apuvälineisiin kielen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas suomenkielisten lasten huoltajille, joiden lapset osallistuvat ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen. Oppaassa annetaan vinkkejä siitä, miten vanhemmat voivat tukea lapsen ruotsin kielen kehitystä laulun avulla.
Opinnäytetyön monipuolisuuden takaamiseksi tutustuin erilaisiin aineistoihin ja aiheisiin, kuten, sensitiivisyyteen ja musiikilliseen oppimiseen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin monikielisyyttä ja sen tukemista, musiikillista oppimista sekä läsnä olevan aikuisen merkitystä ja hänen tarjoamaansa tukea lapsen kehityksen edistämiseksi.
Opinnäytetyössä luotiin "Lauluvihko - Sångbok". Lauluvihon tavoitteena oli olla mahdollisimman helppokäyttöinen ja sisältäen lyhyitä, mutta mukaansatempaavia laulujen sanoituksia, joita on koko perheen helppo käyttää.