Peliprototypoinnin johdantomateriaalin kehitys
Juntunen, Mikko Antero (2023)
Juntunen, Mikko Antero
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521577
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kehitettiin tavoitteena perehdyttää kirjoittaja paremmin prototyypin kehitykseen ja sen merkitykseen peliprojektille. Tämän lisäksi kehitettiin peliprototypointiin johdantona toimiva dokumentti. Prototyypin kehitys tapahtuu kokemattomilla kehittäjillä epäorganisoidusti ja spontaanisti muun kehityksen ohessa, jolloin sen potentiaalinen hyöty pelin laadun kannalta menetetään. Opinnäytetyössä esitetään lukijalle prototyypin kehitys keskeisenä kehitystyökaluna, jonka avulla suunnitellut ominaisuudet altistetaan jatkuvalle tarkastelulle läpi koko projektin. Näin varmistetaan pelin suunnitteluperiaatteiden onnistunut seuraaminen sekä pelin toteutettavuus ja kannattavuus. Prototyyppien kehitystä tarkasteltiin sekä pelialan että myös sen ulkopuolisten alojen näkökulmasta. Tällä tavoin haettiin eroavaisuuksia sekä samankaltaisuuksia, joita tarkastelemalla etsittiin mahdollisuuksia peliprototyyppien kehityksen parantamiseksi. Tutkimusalue kohdistui työssä pelinkehityksen teoriasta kertovaan kirjallisuuteen painottaen teoksia, jotka keskittyvät prototyyppien kehitykseen ja testaukseen.
Moderni prototypointiprosessi juontaa juurensa teolliseen suunnitteluun. Siinä tuotteen kehittäjät ovat halunneet altistaa tuotteensa testeille jo kehityksen aikana sen toimivuuden sekä laadun varmistamiseksi. Tätä varten on täytynyt kehittää varhaisia ja keskittyneitä versioita lopullisesta tuotteesta, joiden avulla sen ominaisuuksia voitaisiin arvioida. Tällä tavoin löydetään mahdollisia ongelmia tuotteen suunnitelmasta tai toteutustavasta, jotta ne voitaisiin korjata lopulliseen tuotteeseen. Peliprototyyppi on periaatteiltaan hyvin samankaltainen kuin teollisuudessa käytettävät prototyypit. Myös sillä arvioidaan kehitettävän tuotteen toimintaa. Pelituotteen toimivuus on kuitenkin vain osa prototyypin testausta, sillä pelien subjektiivisen luonteen takia myös sen pelaajalle luomaa pelikokemusta tulee altistaa tällaiselle testaukselle, jotta se täyttäisi sille asetettujen suunnitteluperiaatteiden vaatimukset. Peliprototyypeissä myös korostuvat uusien kehityssuuntien sekä tiedostamattomien vahvuuksien löytäminen. Onnistuneen peliprototyypin edellytyksiä ovat sen tavoitteiden huolellinen suunnittelu, prototyypin kehityksen ketteryys ja sen sulauttaminen osaksi projektinhallintamenetelmää sekä testauksen ja sen tulosten arviointi. Prototyypit ovat keskeinen osa iteratiivista pelinkehitystä, joka perustuu nopeisiin kehityssykleihin, joiden avulla kehittäjät säilyttävät mahdollisuuden nopeisiinkin suunnittelullisiin suunnanmuutoksiin.
Opinnäytetyötä varten tutustuttiin aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja laadittiin sen perusteella yhteenvetävä teoria prototyypin kehityksestä. Tätä teoriapohjaa hyödyntämällä kehitettiin oma prototyyppi sekä fyysinen että digitaalinen ja tarkasteltiin niiden tuloksia johdantodokumentin kehityksen kannalta. Lisäksi aineistoa varten valittiin kaksi ammattilaistapahtumassa esitettyä kehitysraporttia, joita tarkasteltiin teoriapohjan näkökulmasta. Esimerkkiprototyypin sekä aineistoanalyysin opinnäytetyön tulokseksi kehitettiin johdantodokumentti, jonka avulla aloittelevat pelinkehittäjät voivat tutustua prototypointiin käytettävään prosessiin. Esimerkkiprojektia läpi käymällä kehittäjät voivat tarkastella teorian toimintaa käytännössä ja pyrkiä ennakoimaan mahdollisia ongelmakohtia. Jatkossa olisi syytä kehittää samanlainen dokumentti testauksen järjestämiseen sekä sen tuloksien arviointiin keskittyen. Testauksen oikeanlainen toteutus on tärkeässä osassa prototyypin tavoitteiden saavuttamisessa sekä yllättävien uusien kehityspolkujen löytämisessä. Esimerkkiprojektin perusteella voidaan jatkokehittää siitä varsinainen pelituote.
Moderni prototypointiprosessi juontaa juurensa teolliseen suunnitteluun. Siinä tuotteen kehittäjät ovat halunneet altistaa tuotteensa testeille jo kehityksen aikana sen toimivuuden sekä laadun varmistamiseksi. Tätä varten on täytynyt kehittää varhaisia ja keskittyneitä versioita lopullisesta tuotteesta, joiden avulla sen ominaisuuksia voitaisiin arvioida. Tällä tavoin löydetään mahdollisia ongelmia tuotteen suunnitelmasta tai toteutustavasta, jotta ne voitaisiin korjata lopulliseen tuotteeseen. Peliprototyyppi on periaatteiltaan hyvin samankaltainen kuin teollisuudessa käytettävät prototyypit. Myös sillä arvioidaan kehitettävän tuotteen toimintaa. Pelituotteen toimivuus on kuitenkin vain osa prototyypin testausta, sillä pelien subjektiivisen luonteen takia myös sen pelaajalle luomaa pelikokemusta tulee altistaa tällaiselle testaukselle, jotta se täyttäisi sille asetettujen suunnitteluperiaatteiden vaatimukset. Peliprototyypeissä myös korostuvat uusien kehityssuuntien sekä tiedostamattomien vahvuuksien löytäminen. Onnistuneen peliprototyypin edellytyksiä ovat sen tavoitteiden huolellinen suunnittelu, prototyypin kehityksen ketteryys ja sen sulauttaminen osaksi projektinhallintamenetelmää sekä testauksen ja sen tulosten arviointi. Prototyypit ovat keskeinen osa iteratiivista pelinkehitystä, joka perustuu nopeisiin kehityssykleihin, joiden avulla kehittäjät säilyttävät mahdollisuuden nopeisiinkin suunnittelullisiin suunnanmuutoksiin.
Opinnäytetyötä varten tutustuttiin aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja laadittiin sen perusteella yhteenvetävä teoria prototyypin kehityksestä. Tätä teoriapohjaa hyödyntämällä kehitettiin oma prototyyppi sekä fyysinen että digitaalinen ja tarkasteltiin niiden tuloksia johdantodokumentin kehityksen kannalta. Lisäksi aineistoa varten valittiin kaksi ammattilaistapahtumassa esitettyä kehitysraporttia, joita tarkasteltiin teoriapohjan näkökulmasta. Esimerkkiprototyypin sekä aineistoanalyysin opinnäytetyön tulokseksi kehitettiin johdantodokumentti, jonka avulla aloittelevat pelinkehittäjät voivat tutustua prototypointiin käytettävään prosessiin. Esimerkkiprojektia läpi käymällä kehittäjät voivat tarkastella teorian toimintaa käytännössä ja pyrkiä ennakoimaan mahdollisia ongelmakohtia. Jatkossa olisi syytä kehittää samanlainen dokumentti testauksen järjestämiseen sekä sen tuloksien arviointiin keskittyen. Testauksen oikeanlainen toteutus on tärkeässä osassa prototyypin tavoitteiden saavuttamisessa sekä yllättävien uusien kehityspolkujen löytämisessä. Esimerkkiprojektin perusteella voidaan jatkokehittää siitä varsinainen pelituote.