"kun se on ollu ja ei oo lyöny hanskoja tiskiin, vaikka mä niitä ohareita tein" : Lahden asumisen tuen asiakastyö pitkäaikaisasunnottomien asiakkaiden kokemana
Lassila, Johannes (2014)
Lassila, Johannes
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090613778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090613778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on nostaa Lahden asumisen tuen pitkäaikaisasunnottomien asiakkaiden ääni kuuluviin ja välittää tämä ääni eteenpäin asiakkaiden kanssa työskenteleville tukiasumisen työntekijöille. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Lahden asumisen tuen merkittävyyttä pitkäaikaisasunnottomille asiakkaille, sekä asumisen tuen työntekijän ja asiakkaan suhdetta. Haastateltavilta asiakkailta haluttiin myös ajatuksia tukiasumistyön kehittämiseksi. Opinnäytetyö tulee Lahden asumisen tuen palveluiden käyttöön, mutta opinnäytetyöstä saatavaa tietoa voivat hyödyntää myös muut asunnottomien parissa työskentelevät työntekijät.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Teoreettinen viitekehys koostuu asunnottomuudesta ja pitkäaikaisasunnottomuudesta ilmiönä sekä asunnottomuudesta Suomessa ja Lahdessa tilastoina. Teoriaosuudessa perehdytään myös asunnottomuuteen johtaviin tekijöihin, tukiasumistyöhön ja Lahden asumisen tuen palveluihin. Opinnäytetyön tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla kuutta asumisen tuen pitkäaikaisasunnotonta asiakasta. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelulla. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastatellut pitkäaikaisasunnottomat kokivat asumisen tuen palveluiden merkittävyyden kohdallaan hyvin yksilöllisesti. Opinnäytetyöstä ilmenee, että haastateltavat tarvitsivat asumisen tuen palveluita riippuen omista tarpeistaan ja elämäntilanteestaan. Haastatteluista saatu tieto korosti myös hyvän sosiaalisen suhteen tärkeyttä työntekijän ja asiakkaan välillä. Asumisen tuen asiakastyön kehittämiseksi esiin nousivat asiakkaiden toiveet työntekijän ja asiakkaan samanikäisyydestä ja asiakaskäynnin riittävästä ajallisesta kestosta.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Teoreettinen viitekehys koostuu asunnottomuudesta ja pitkäaikaisasunnottomuudesta ilmiönä sekä asunnottomuudesta Suomessa ja Lahdessa tilastoina. Teoriaosuudessa perehdytään myös asunnottomuuteen johtaviin tekijöihin, tukiasumistyöhön ja Lahden asumisen tuen palveluihin. Opinnäytetyön tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla kuutta asumisen tuen pitkäaikaisasunnotonta asiakasta. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelulla. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastatellut pitkäaikaisasunnottomat kokivat asumisen tuen palveluiden merkittävyyden kohdallaan hyvin yksilöllisesti. Opinnäytetyöstä ilmenee, että haastateltavat tarvitsivat asumisen tuen palveluita riippuen omista tarpeistaan ja elämäntilanteestaan. Haastatteluista saatu tieto korosti myös hyvän sosiaalisen suhteen tärkeyttä työntekijän ja asiakkaan välillä. Asumisen tuen asiakastyön kehittämiseksi esiin nousivat asiakkaiden toiveet työntekijän ja asiakkaan samanikäisyydestä ja asiakaskäynnin riittävästä ajallisesta kestosta.