SaaS-ohjelmiston markkinointi Skillwell Oy:lle
Tuomela, Vili (2023)
Tuomela, Vili
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621931
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi on alati muuttuva ja kehittyvä markkinoinnin prosessi. Digitalisaation kehittyessä digitaalisen markkinoinnin tärkeys yritysten ja organisaatioiden liiketoiminnalle on kasvanut valtavasti. Modernissa digitaalisessa maailmassa ilman monikanavaista ja -puolista markkinointia yrityksen liiketoi-minta voi kärsiä, varsinkin jos myytävä tuote tai palvelu on digitaalinen.
Toimeksiantajana toimi Skillwell Oy, joka on pilvipalveluihin sekä ohjelmistokehitykseen erikoistunut oh-jelmistotalo Jyväskylässä. Skillwell Oy erikoistuu Amazon Web Services pilvipalveluihin monella eri palvelu-tyypillä sekä software as a service (SaaS) -ohjelmistokehitykseen. Skillwell Oy on kehittänyt oman SaaS-ohjelmiston, LIVELin, joka on live shopping myyntiin kehitetty työkalu Shopify -verkkokauppa-alustalle.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia digimarkkinointia digitalisoituvassa maailmassa, miten toimeksiantajan kehittämää SaaS-ohjelmistoa oli markkinoitu, sekä miten ohjelmiston markkinointia voisi entisestään ke-hittää. Tutkimuksessa syvennyttiin markkinoinnin toimiin, jota ohjelmiston markkinoinnissa oli hyödyn-netty, sekä menetelmiin, joita markkinoinnissa ei vielä ollut otettu käyttöön. LIVELin markkinointiin käy-tettyjen menetelmien tutkimisen lisäksi luotiin kysely, joka esitettiin Shopify -verkkokauppiaille. Kyselyllä saatiin ajankohtaista tietoa verkkokauppiaiden toimintatavoista LIVELiä vastaavia Shopify lisäosia etsiessä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kattavaa ymmärrystä digimarkkinoinnin moninaisuudesta ja sen jatkuvasta kehityksestä, sekä jatkosuunnitelma LIVELin markkinoinnin kehitykselle. Suunnitelma koostuu askelista, joilla Skillwell Oy voi lisätä LIVELin tunnettavuutta sekä myyntiä.
Toimeksiantajana toimi Skillwell Oy, joka on pilvipalveluihin sekä ohjelmistokehitykseen erikoistunut oh-jelmistotalo Jyväskylässä. Skillwell Oy erikoistuu Amazon Web Services pilvipalveluihin monella eri palvelu-tyypillä sekä software as a service (SaaS) -ohjelmistokehitykseen. Skillwell Oy on kehittänyt oman SaaS-ohjelmiston, LIVELin, joka on live shopping myyntiin kehitetty työkalu Shopify -verkkokauppa-alustalle.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia digimarkkinointia digitalisoituvassa maailmassa, miten toimeksiantajan kehittämää SaaS-ohjelmistoa oli markkinoitu, sekä miten ohjelmiston markkinointia voisi entisestään ke-hittää. Tutkimuksessa syvennyttiin markkinoinnin toimiin, jota ohjelmiston markkinoinnissa oli hyödyn-netty, sekä menetelmiin, joita markkinoinnissa ei vielä ollut otettu käyttöön. LIVELin markkinointiin käy-tettyjen menetelmien tutkimisen lisäksi luotiin kysely, joka esitettiin Shopify -verkkokauppiaille. Kyselyllä saatiin ajankohtaista tietoa verkkokauppiaiden toimintatavoista LIVELiä vastaavia Shopify lisäosia etsiessä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kattavaa ymmärrystä digimarkkinoinnin moninaisuudesta ja sen jatkuvasta kehityksestä, sekä jatkosuunnitelma LIVELin markkinoinnin kehitykselle. Suunnitelma koostuu askelista, joilla Skillwell Oy voi lisätä LIVELin tunnettavuutta sekä myyntiä.