Ulkona vietetyn ajan vaikutus metsäesikouluikäisten lasten hyvinvointiin huoltajien näkökulmasta
Surkka, Jukka-Pekka (2023)
Surkka, Jukka-Pekka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka huoltajat kokivat metsäesikoulussa vietetyn ajan
vaikuttaneen heidän huollettaviensa hyvinvointiin. Metsäesikoulutoiminta on lisääntynyt Suomessa ja sitä
järjestetään monella paikkakunnalla, kuten Hämeenlinnassa, Pälkäneellä ja Rautalammilla.
Luontopedagogiikka on lisääntyvä toimintatapa ja sen suosio on kasvussa. Aiemmissa tutkimuksissa
luontosuhteella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia lasten hyvinvointiin. Metsäesikoulujen
hyvinvointivaikutuksia on silti tutkittu suhteellisen vähän.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten metsäesikoulussa ulkona vietetty aika oli vaikuttanut lasten
hyvinvointiin heidän huoltajiensa näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyssä oli
sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Hyvinvointivaikutuksia tutkittiin selvittämällä metsäesikoulussa
ulkona vietetyn ajan vaikutusta kaveritaitojen ja motoriikan kehittymiseen sekä resilienssiin. Lisäksi
kartoitettiin myös muita hyvinvointivaikutuksia. Kyselyyn vastasi 12 huoltajaa. Aineistoa analysoitiin
pääsääntöisesti laadullisena sisällönanalyysinä ja siinä käytettiin teemoina lapsen fyysistä, psyykkistä ja
sosiaalista hyvinvointia.
Tutkimustulokset olivat lähes yksimielisiä, ulkona vietetyllä ajalla oli positiivisia vaikutuksia lasten
hyvinvointiin kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Ainoastaan yksi vastaaja oli osittain sitä mieltä, että
metsäympäristö ja ulkona vietetty runsaampi aika oli näyttäytynyt haasteellisena. Tutkimustulokset olivat
hyvin samankaltaisia myös aiemmin tehtyjen tutkimusten kanssa.
Johtopäätöksinä voitiin varovaisesti todeta, että metsäesikoululla oli ollut huoltajien mielestä positiivisia
vaikutuksia lasten hyvinvointiin. Myös viime vuonna ilmestyneessä laajassa kirjallisuuskatsauksessa korostui
se, että ulkona vietetyllä ajalla on huomattavat positiiviset vaikutukset lasten hyvinvointiin.
vaikuttaneen heidän huollettaviensa hyvinvointiin. Metsäesikoulutoiminta on lisääntynyt Suomessa ja sitä
järjestetään monella paikkakunnalla, kuten Hämeenlinnassa, Pälkäneellä ja Rautalammilla.
Luontopedagogiikka on lisääntyvä toimintatapa ja sen suosio on kasvussa. Aiemmissa tutkimuksissa
luontosuhteella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia lasten hyvinvointiin. Metsäesikoulujen
hyvinvointivaikutuksia on silti tutkittu suhteellisen vähän.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten metsäesikoulussa ulkona vietetty aika oli vaikuttanut lasten
hyvinvointiin heidän huoltajiensa näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyssä oli
sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Hyvinvointivaikutuksia tutkittiin selvittämällä metsäesikoulussa
ulkona vietetyn ajan vaikutusta kaveritaitojen ja motoriikan kehittymiseen sekä resilienssiin. Lisäksi
kartoitettiin myös muita hyvinvointivaikutuksia. Kyselyyn vastasi 12 huoltajaa. Aineistoa analysoitiin
pääsääntöisesti laadullisena sisällönanalyysinä ja siinä käytettiin teemoina lapsen fyysistä, psyykkistä ja
sosiaalista hyvinvointia.
Tutkimustulokset olivat lähes yksimielisiä, ulkona vietetyllä ajalla oli positiivisia vaikutuksia lasten
hyvinvointiin kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Ainoastaan yksi vastaaja oli osittain sitä mieltä, että
metsäympäristö ja ulkona vietetty runsaampi aika oli näyttäytynyt haasteellisena. Tutkimustulokset olivat
hyvin samankaltaisia myös aiemmin tehtyjen tutkimusten kanssa.
Johtopäätöksinä voitiin varovaisesti todeta, että metsäesikoululla oli ollut huoltajien mielestä positiivisia
vaikutuksia lasten hyvinvointiin. Myös viime vuonna ilmestyneessä laajassa kirjallisuuskatsauksessa korostui
se, että ulkona vietetyllä ajalla on huomattavat positiiviset vaikutukset lasten hyvinvointiin.