Henkilökunnan työtyytyväisyys : case: Deliberi ravintolat
Ruokonen, Nelli (2023)
Ruokonen, Nelli
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622233
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni henkilökunnan työtyytyväisyyttä Deliberi ravintoloissa keväällä 2023. Tavoitteena oli tutkia ravintolatyöntekijöiden työtyytyväisyyden nykytilaa; mitkä asiat tuovat tyytyväisyyttä ja mitkä aiheuttavat tyytymättömyyttä. Tavoitteena oli myös saada palautetta työntekijöiltä siitä, millaisia kehitystoimenpiteitä yritys voisi tehdä työtyytyväisyyden parantamiseksi. Kyseessä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta.
Tietoperusta koostuu työtyytyväisyyden ja -hyvinvoinnin määritelmistä, työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä Herzbergin kaksifaktoriteoriasta. Työtyytyväisyyteen vaikuttavien tekijöiden pohjalta rakennettiin kyselylomakkeen kysymykset.
Tutkimustuloksista selvisi että, työtyytyväisyys on hyvällä tasolla, mutta kehitystoimenpiteitä löytyy myös. Työntekijät olivat tyytyväisiä hyvään työilmapiiriin ja kehitysmahdollisuuksiin yrityksessä. Kehitettävää olisi kommunikaatiossa työpaikalla, perehdytyksessä sekä palautteen antamisessa. Työntekijät toivoisivat työyhteisössä järjestettävän tiimipalavereita ja he haluaisivat lisää palautetta esimiehiltään.
Tietoperusta koostuu työtyytyväisyyden ja -hyvinvoinnin määritelmistä, työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä Herzbergin kaksifaktoriteoriasta. Työtyytyväisyyteen vaikuttavien tekijöiden pohjalta rakennettiin kyselylomakkeen kysymykset.
Tutkimustuloksista selvisi että, työtyytyväisyys on hyvällä tasolla, mutta kehitystoimenpiteitä löytyy myös. Työntekijät olivat tyytyväisiä hyvään työilmapiiriin ja kehitysmahdollisuuksiin yrityksessä. Kehitettävää olisi kommunikaatiossa työpaikalla, perehdytyksessä sekä palautteen antamisessa. Työntekijät toivoisivat työyhteisössä järjestettävän tiimipalavereita ja he haluaisivat lisää palautetta esimiehiltään.