Verkkokoulutus kosmetiikka-alan koulutustoiminnassa
Heinonen, Emma (2023)
Heinonen, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622299
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, minkälainen on hyvä verkkokoulutus, miten hyvä verkkokoulutus luodaan ja kuinka oppijan oppiminen varmistetaan verkko-oppimisessa. Aihe valikoitui kohdeyritys X tarpeesta. Kohdeyrityksessä on projektina verkkokoulutusprojekti, jossa koulutuksia siirretään verkkokoulutuksiksi. Opinnäytetyöllä oli tarkoitus saada kattava tietoperusta verkkokoulutusten luomiselle. Projektin laajuuden vuoksi haluttiin varmistusta, että verkkokoulutusprojekti onnistuu ja verkkokoulutuksista saadaan laadukkaita ja oppimista tukevia.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineisto teemoiteltiin ja pelkistettiin ja tutkimustuloksia vertailtiin opinnäytetyön tietoperustaan. Opinnäytetyön tuloksia käytetään tulevaisuudessa hyödyksi kohdeyritys X verkkokoulutusprojektissa ja ne ovat soveltuvia käytäntöön. Tutkitun verkkokoulutuksen protoversio vastaa opinnäytetyön tietoperustan aineistoa ja testiryhmä koki protoversion olevan soveltuva toimivaksi ja laadukkaaksi verkkokoulutukseksi.
Opinnäytetyöhön luotiin tietoperustan lisäksi verkkokoulutuksen protoversio, jota tutkittiin testiryhmän avulla. Tutkimustulokset sekä tietoperusta antoivat tulokset, joita hyödynnetään kohdeyrityksen verkkokoulutusprojektissa. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu oppimisen teoriaan, oppimistyylien ja oppijatyyppien tarkasteluun ja kuinka nämä asiat otetaan huomioon verkko-opettamisessa ja verkossa oppimisessa. Tietoperustassa käsiteltiin myös, mitä ovat hyvän verkkokoulutuksen ominaisuuksia, minkälainen on hyvä verkkokurssi, minkälainen on laadukas verkko-oppimismateriaali ja minkälaisella oppimismateriaalilla motivoidaan oppijaa ja kehitetään hänen oppimistaan.
Verkkokoulutuksissa on kehittämistarvetta tulevaisuudessa tekniikan kehittymisen myötä ja verkkokoulutusmateriaaleihin voidaan tulevaisuudessa saada vielä inspiroivimpia tapoja kouluttaa ja opettaa. Oppimistavat muuttuvat sukupolvien mukaan ja keskittyminen opittavaan aiheeseen. Tämä tulee huomioida opetuksessa. Kosmetiikan kouluttamisessa tunne ja kokemus ovat suuressa osassa, joita erityisesti täytyy terävöittää verkkokouluttamissa, koska kosmetiikalle ominaiset aistit jäävät puuttumaan verkossa. Kehittämistarpeita jää tulevaisuuden varalle, mutta tämä opinnäytetyö tuloksineen antaa hyvän pohjan verkkokouluttamiselle.
Verkkokoulutus, verkkokoulutusmateriaali, verkko-oppiminen, kosmetiikan koulutustoiminta
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineisto teemoiteltiin ja pelkistettiin ja tutkimustuloksia vertailtiin opinnäytetyön tietoperustaan. Opinnäytetyön tuloksia käytetään tulevaisuudessa hyödyksi kohdeyritys X verkkokoulutusprojektissa ja ne ovat soveltuvia käytäntöön. Tutkitun verkkokoulutuksen protoversio vastaa opinnäytetyön tietoperustan aineistoa ja testiryhmä koki protoversion olevan soveltuva toimivaksi ja laadukkaaksi verkkokoulutukseksi.
Opinnäytetyöhön luotiin tietoperustan lisäksi verkkokoulutuksen protoversio, jota tutkittiin testiryhmän avulla. Tutkimustulokset sekä tietoperusta antoivat tulokset, joita hyödynnetään kohdeyrityksen verkkokoulutusprojektissa. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu oppimisen teoriaan, oppimistyylien ja oppijatyyppien tarkasteluun ja kuinka nämä asiat otetaan huomioon verkko-opettamisessa ja verkossa oppimisessa. Tietoperustassa käsiteltiin myös, mitä ovat hyvän verkkokoulutuksen ominaisuuksia, minkälainen on hyvä verkkokurssi, minkälainen on laadukas verkko-oppimismateriaali ja minkälaisella oppimismateriaalilla motivoidaan oppijaa ja kehitetään hänen oppimistaan.
Verkkokoulutuksissa on kehittämistarvetta tulevaisuudessa tekniikan kehittymisen myötä ja verkkokoulutusmateriaaleihin voidaan tulevaisuudessa saada vielä inspiroivimpia tapoja kouluttaa ja opettaa. Oppimistavat muuttuvat sukupolvien mukaan ja keskittyminen opittavaan aiheeseen. Tämä tulee huomioida opetuksessa. Kosmetiikan kouluttamisessa tunne ja kokemus ovat suuressa osassa, joita erityisesti täytyy terävöittää verkkokouluttamissa, koska kosmetiikalle ominaiset aistit jäävät puuttumaan verkossa. Kehittämistarpeita jää tulevaisuuden varalle, mutta tämä opinnäytetyö tuloksineen antaa hyvän pohjan verkkokouluttamiselle.
Verkkokoulutus, verkkokoulutusmateriaali, verkko-oppiminen, kosmetiikan koulutustoiminta