Ammatillisen koulutuksen johtaminen nyt ja tulevaisuudessa
Husu, Evita (2023)
Husu, Evita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722352
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen johtaminen on osa kasvatuksen ja koulutuksen johtamista, johon vaikuttavat yhteiskunnan muutokset sekä koulutusuudistukset. Kasvatuksen ja koulutuksen johtajalla on oltava valmiuksia muutosjohtamiseen, modernin pedagogiikan johtamiseen sekä yhteisöllisyyden ja opiskelijan hyvinvoinnin tukemisen johtamiseen. Nykyaikainen johtaja hyötyy muuttuvassa maailmassa valmentavasta johtamisotteesta sekä tulevaisuuden ennakointiosaamisesta. Tulevaisuusajattelu on myös taito, jota ammatillisen koulutuksen tulee opiskelijoissaan auttaa kehittämään. Tulevaisuusajattelua pidetään ydintaitona, jota jokainen ihminen voi kehittää ja josta on hyötyä esimerkiksi kestävän yhteiskunnan rakentamisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea tulevaisuusajattelua ja tuottaa helposti lähestyttävää ennakointikokemusta Stadin ammatti- ja aikuisopiston johtajille ja esihenkilöille. Tarkoituksena oli myös jakaa tietoa minkälaisiin ilmiöihin ja trendeihin johtajan kannattaa varautua vuonna 2035. Tavoitteena oli selventää nykyaikaista johtamismallia valmentavaa johtamista erityisesti ammatillisen koulutuksen johtamisessa sekä ennakoida koulutuspäällikön tulevaisuuden näkymiä tulevaisuudentutkimuksen menetelmillä.
Lähestymistapana käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä; Futures Platform -ohjelman ennakointikartalla suoritettu äänestyskysely sekä tulevaisuustyöpajassa toteutettu havainnointitutkimus toivat monipuolisesti tietoa koulutuspäällikön tulevaisuudennäkymistä. Tutkimusmenetelmien rinnalla kulki Futures Fit 3S -prosessi, jonka avulla tunnistettiin tulevia muutostekijöitä ja visioitiin erilaisia tulevaisuudennäkymiä.
Keskeisimpänä tuloksena selvisi, että koulutuspäällikön työhön vaikuttaa toivotusti elinikäinen oppiminen ja osaamisen jatkuva ajantasaistaminen. Tekoälyn tuottaman tiedon hyödyntäminen vaikuttaisi toivotusti koulutuspäällikön työhön, jos käytössä olisi oikeanlaisia toimivia tietojärjestelmiä. Toisaalta digitalisaation myötä tulevia ei-toivottuja uhkakuvia tunnistettiin tutkimuksessa hyvin. Valmentavan johtamisotteen lisäksi koulutuspäällikön tulee osata tilanteen tarvittaessa hyödyntää myös muita johtamisoppeja. Yhtenä tuloksena syntyi ennakointiprosessi, jota voi jatkossa hyödyntää sellaisenaan tai kehittää eteenpäin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea tulevaisuusajattelua ja tuottaa helposti lähestyttävää ennakointikokemusta Stadin ammatti- ja aikuisopiston johtajille ja esihenkilöille. Tarkoituksena oli myös jakaa tietoa minkälaisiin ilmiöihin ja trendeihin johtajan kannattaa varautua vuonna 2035. Tavoitteena oli selventää nykyaikaista johtamismallia valmentavaa johtamista erityisesti ammatillisen koulutuksen johtamisessa sekä ennakoida koulutuspäällikön tulevaisuuden näkymiä tulevaisuudentutkimuksen menetelmillä.
Lähestymistapana käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä; Futures Platform -ohjelman ennakointikartalla suoritettu äänestyskysely sekä tulevaisuustyöpajassa toteutettu havainnointitutkimus toivat monipuolisesti tietoa koulutuspäällikön tulevaisuudennäkymistä. Tutkimusmenetelmien rinnalla kulki Futures Fit 3S -prosessi, jonka avulla tunnistettiin tulevia muutostekijöitä ja visioitiin erilaisia tulevaisuudennäkymiä.
Keskeisimpänä tuloksena selvisi, että koulutuspäällikön työhön vaikuttaa toivotusti elinikäinen oppiminen ja osaamisen jatkuva ajantasaistaminen. Tekoälyn tuottaman tiedon hyödyntäminen vaikuttaisi toivotusti koulutuspäällikön työhön, jos käytössä olisi oikeanlaisia toimivia tietojärjestelmiä. Toisaalta digitalisaation myötä tulevia ei-toivottuja uhkakuvia tunnistettiin tutkimuksessa hyvin. Valmentavan johtamisotteen lisäksi koulutuspäällikön tulee osata tilanteen tarvittaessa hyödyntää myös muita johtamisoppeja. Yhtenä tuloksena syntyi ennakointiprosessi, jota voi jatkossa hyödyntää sellaisenaan tai kehittää eteenpäin.