Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoäly osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma

Anderson Buah, Susanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Anderson_Buah_Susanna.pdf (1.069Mt)
Lataukset: 


Anderson Buah, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien mielipiteitä tekoälyn käytöstä osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Opinnäytetyössä kartoitettiin varhaiskasvatuksen opettajien aiempaa tietämystä ja kokemuksia tekoälystä, heidän mielipiteitään tekoälyn soveltuvuudesta varhaiskasvatuksen apuvälineeksi ja heidän halukkuuttaan ottaa tekoälyperusteiset sovellukset osaksi opetusta ja oppimista varhaiskasvatuksessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli edistää osaltaan Suomessa meneillään olevia tekoälyn kehittämishankkeita ja lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön tietämystä tekoälyn käytöstä osana varhaiskasvatusta.

Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu teoriaan tekoälystä ja sen mahdollisuuksista osana varhaiskasvatusta, sekä varhaiskasvatuksesta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikasta. Teoriaosuudessa avataan myös sosiaalisen hyväksynnän käsitettä sekä Euroopan komission teollisuus 5.0 viitekehystä, jotka liittyvät läheisesti tekoälyn käyttöön esimerkiksi juuri varhaiskasvatuksessa.

Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena, jossa tutkimusongelma pyrittiin ratkaisemaan sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen keinoin. Tiedon keräämiseen käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi sekä laadullisia kysymyksiä että määrällisiä tukikysymyksiä. Kyselyyn vastasi 17 varhaiskasvatuksen opettajaa. Heiltä saadut vastaukset analysoitiin pääosin käyttäen laadullista sisältöanalyysimenetelmää, jossa vastaukset teemoiteltiin viiden pääteeman alle sen mukaan, miten se vastaa tutkimuskysymykseen.

Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen opettajat suhtautuvat pääosin myönteisesti tekoälyn käyttöön osana varhaiskasvatuksen opetusta ja oppimista. Varhaiskasvatuksen opettajat näkevät tekoälyn mahdollisuutena, mutta torjuivat ajatuksen siitä, että tekoäly voisi korvata heidät oppimisprosessissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste