Työnantajamielikuvan tutkimus : Saimaan ammattiopisto Sampo
Nuutinen, Otto (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Saimaan ammattiopisto Sampon ulkoisen ja sisäisen työnantajamielikuvan nykytila. Tutkimuksen tavoitteena oli myös saada tulosten pohjalta konkreettisia johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu ulkoisen- ja sisäisen työnantajamielikuvan määritelmästä ja niiden osatekijöistä. Teoriaosassa käsitellään myös brändin määritelmää ja sen alakohdassa työnantajabrändin muodostumista.
Tutkimusosuudessa käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä tiedonkeruuseen. Tutkimus koostuu ulkoisen ja sisäisen työnantajamielikuvan osuuksista. Molemmissa osuuksissa tieto kerättiin kyselytutkimuksilla. Kyselytutkimukset toteutettiin Google Forms- työkalulla.
Tutkimuksen avulla saatiin selvitettyä kohdeorganisaation työnantajamielikuvan nykytila ja tunnistettiin organisaation kehityskohteita siihen liittyen. Tutkimuksen pohjalta saatiin selville, että kohdeorganisaation ulkoinen ja sisäinen työnantajamielikuva ovat ristiriidassa keskenään. Ulkoinen työnantajamielikuva on suurilta osin positiivinen ja tunnettu, mutta sisäinen työnantajamielikuva alkaa huonontua henkilöstössä jonkun ajan päästä työsuhteen aloittamisesta.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu ulkoisen- ja sisäisen työnantajamielikuvan määritelmästä ja niiden osatekijöistä. Teoriaosassa käsitellään myös brändin määritelmää ja sen alakohdassa työnantajabrändin muodostumista.
Tutkimusosuudessa käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä tiedonkeruuseen. Tutkimus koostuu ulkoisen ja sisäisen työnantajamielikuvan osuuksista. Molemmissa osuuksissa tieto kerättiin kyselytutkimuksilla. Kyselytutkimukset toteutettiin Google Forms- työkalulla.
Tutkimuksen avulla saatiin selvitettyä kohdeorganisaation työnantajamielikuvan nykytila ja tunnistettiin organisaation kehityskohteita siihen liittyen. Tutkimuksen pohjalta saatiin selville, että kohdeorganisaation ulkoinen ja sisäinen työnantajamielikuva ovat ristiriidassa keskenään. Ulkoinen työnantajamielikuva on suurilta osin positiivinen ja tunnettu, mutta sisäinen työnantajamielikuva alkaa huonontua henkilöstössä jonkun ajan päästä työsuhteen aloittamisesta.