Pienen yrityksen asiakaskokemuksen ja markkinoinnin kehittäminen : case: Lamkooma kahvila
Koskinen, Eila (2023)
Koskinen, Eila
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722614
Tiivistelmä
Tutkimuksessa keskityttiin asiakaskokemukseen, markkinointistrategiaan ja brändäykseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin pienen kahvilan asiakaspolkua sekä brändin ja yhteenkuuluvuuden tunteen vaikutusta asiakaskokemukseen. Lisäksi perehdyttiin pienen yrityksen haasteisiin ja brändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa esiteltiin markkinointimix-malleja, brändiä ja bränditietoisuutta sekä asiakaskokemusta yleisesti. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, jotka oli tehty sekä kasvokkain että verkossa.
Nykyisen asiakaskokemuksen, olemassa olevien markkinointimallien ja lisäarvoa tuovien elementtien avulla rakennettiin kehitysehdotuksia. Tämän tutkimuksen päätulosten perusteella todettiin, että hyvällä sijainnilla ja henkilökunnan vahvalla ammattitaidolla on suuri vaikutus kohdeyrityksen asiakaskokemukseen.
Kohdeyrityksen brändiä suositeltiin tuotavaksi lähemmäs opiskelijoita luomalla selkeä yhteys kahvilan ja opiskelijakunnan välille kokonaisuutena. Tämä näytti tuovan lisäetuja asiakkaiden brändimieltymyksiin. Kyky tuoda lisäarvoa opiskelijayhteisölle ostamalla kohdeyrityksen tuotteita nähtiin vaikuttavan positiivisesti asiakaskokemukseen ja yhteenkuuluvuuden tunteiseen asiakkaiden välillä.
Tutkimuksessa saatiin arvokasta tietoa kohdeyrityksen nykytilanteesta, sen vahvuuksista ja heikkouksista asiakaskokemuksen näkökulmasta sekä luotiin suosituksia tulevia markkinointipäätöksiä varten.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa esiteltiin markkinointimix-malleja, brändiä ja bränditietoisuutta sekä asiakaskokemusta yleisesti. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, jotka oli tehty sekä kasvokkain että verkossa.
Nykyisen asiakaskokemuksen, olemassa olevien markkinointimallien ja lisäarvoa tuovien elementtien avulla rakennettiin kehitysehdotuksia. Tämän tutkimuksen päätulosten perusteella todettiin, että hyvällä sijainnilla ja henkilökunnan vahvalla ammattitaidolla on suuri vaikutus kohdeyrityksen asiakaskokemukseen.
Kohdeyrityksen brändiä suositeltiin tuotavaksi lähemmäs opiskelijoita luomalla selkeä yhteys kahvilan ja opiskelijakunnan välille kokonaisuutena. Tämä näytti tuovan lisäetuja asiakkaiden brändimieltymyksiin. Kyky tuoda lisäarvoa opiskelijayhteisölle ostamalla kohdeyrityksen tuotteita nähtiin vaikuttavan positiivisesti asiakaskokemukseen ja yhteenkuuluvuuden tunteiseen asiakkaiden välillä.
Tutkimuksessa saatiin arvokasta tietoa kohdeyrityksen nykytilanteesta, sen vahvuuksista ja heikkouksista asiakaskokemuksen näkökulmasta sekä luotiin suosituksia tulevia markkinointipäätöksiä varten.