Dashboard kiinteistövarallisuuden markkinoinnin hallintaan : Goland Group Oy
Johansson, Maarit (2023)
Johansson, Maarit
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722712
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan millainen dashboard palvelee parhaiten toimitilamarkkinointiyritys Goland Groupin asiakkaita kiinteistövarallisuuden markkinoinnin seurannassa ja suunnittelussa. Lisäksi työn teoriaosuudessa tuodaan esille dashboard-suunnittelun hyviä käytäntöjä, datavisualisoinnin keinoja sekä visuaalisen suunnittelun ja ihmisen kognitiivisen järjestelmän hyödyntämistä dashboardin kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmiin kuuluivat puolistrukturoitu haastattelu, korttien lajittelu -tehtävä, vertaisarviointi ja käytettävyystestaus. Haastatteluun, tehtävään ja testaukseen osallistui Goland Groupin asiakkaita ja markkinointiasiantuntijoita. Vertaisarvioinnissa tutkittiin tunnustusta saaneita ja suosittuja dashboard-ratkaisuja.
Opinnäytetyön konstruktiona toteutettiin dashboardin prototyyppi, jonka ratkaisuja validoitiin käytettävyystestauksella. Testauksessa löydettyjä käytettävyysongelmia arvioitiin käytettävyysheuristiikoilla, minkä jälkeen käytettävyysongelmiin ideoitiin ratkaisut.
Kehitetty dashboard-prototyyppi vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin hyvin. Tutkimuksessa selvisi, että Goland Groupin asiakkaita palvelee helppokäyttöinen, moderni ja muokattavissa oleva dashboard, joka ottaa huomioon hyvän käytettävyyden ja holistisen käyttökokemuksen. This thesis examines what kind of dashboard assists in a best way the real estate marketing company Goland Group's customers in managing of the marketing of real estate assets. Additionally, the theoretical part of the study highlights good practices in dashboard design and the utilization of visual design and the human cognitive system.
The thesis was conducted as a constructive study and the methods included semi-structured interviews, card sorting tasks, benchmarking, and usability tests. Goland Group's customers and marketing experts participated in the interviews, tasks, and testing. Benchmarking examined recognized and popular dashboard solutions.
The construction of the thesis was carried out as a dashboard prototype whose solutions were validated by usability testing. Usability issues identified during the test were assessed with usability heuristics, followed by ideation of solutions.
The developed dashboard prototype successfully met the needs and desires of the customers. Goland Group's customers are assisted by an easy-to-use, modern, and customizable dashboard that considers good usability and holistic user experience.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmiin kuuluivat puolistrukturoitu haastattelu, korttien lajittelu -tehtävä, vertaisarviointi ja käytettävyystestaus. Haastatteluun, tehtävään ja testaukseen osallistui Goland Groupin asiakkaita ja markkinointiasiantuntijoita. Vertaisarvioinnissa tutkittiin tunnustusta saaneita ja suosittuja dashboard-ratkaisuja.
Opinnäytetyön konstruktiona toteutettiin dashboardin prototyyppi, jonka ratkaisuja validoitiin käytettävyystestauksella. Testauksessa löydettyjä käytettävyysongelmia arvioitiin käytettävyysheuristiikoilla, minkä jälkeen käytettävyysongelmiin ideoitiin ratkaisut.
Kehitetty dashboard-prototyyppi vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin hyvin. Tutkimuksessa selvisi, että Goland Groupin asiakkaita palvelee helppokäyttöinen, moderni ja muokattavissa oleva dashboard, joka ottaa huomioon hyvän käytettävyyden ja holistisen käyttökokemuksen.
The thesis was conducted as a constructive study and the methods included semi-structured interviews, card sorting tasks, benchmarking, and usability tests. Goland Group's customers and marketing experts participated in the interviews, tasks, and testing. Benchmarking examined recognized and popular dashboard solutions.
The construction of the thesis was carried out as a dashboard prototype whose solutions were validated by usability testing. Usability issues identified during the test were assessed with usability heuristics, followed by ideation of solutions.
The developed dashboard prototype successfully met the needs and desires of the customers. Goland Group's customers are assisted by an easy-to-use, modern, and customizable dashboard that considers good usability and holistic user experience.