Sähköisen asioinnin haasteet : case OP-Pohjolan korvauspalvelu
Vesanen, Riikka (2014)
Vesanen, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014083113661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014083113661
Tiivistelmä
Digitalisointi on jo arkipäivää, mutta vielä on paljon tehtävää asiakkaan kokeman arvon ja yritysten tuottaman palvelukokemuksen välillä. Teknologia ja sen tuoma mahdollisuus laaja-alaiseen sähköiseen kanssakäymiseen vaativat yrityksiltä, mukaan lukien finanssiala, uudenlaisia tapoja kommunikoida kuin ennen. Verkko- ja mobiilipalveluja tulee vielä kehittää, jotta asiakkaan kokema arvo asioinnin mukavuudesta ja helppoudesta paranee nykyisestään. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miksi verkkoasiointi ei ole kasvanut korvauksenhaussa auto- ja liikenteen omaisuusvahingoissa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa auto- ja liikenteen omaisuusvahingon perusteella korvausta hakeneet henkilöt saivat vapaaehtoisesti vastata sähköiseen korvauksen hakuun liittyviin kysymyksiin. Kysymykset olivat erilaisia kahdella eri asiakasryhmällä, joista toinen ryhmä oli hakenut korvausta verkkopalvelun kautta ja toinen ryhmä puhelin- tai paperikanavan kautta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan aihealueita sähköisestä asioinnista ja asiakkaan kokemasta arvosta. Lisäksi kuvataan asiakkaan haasteita sähköisessä asioinnissa ja mobiilipalvelua yleisesti.
Tutkimustulosten mukaan verkkopalvelun käyttöön ollaan erittäin tyytyväisiä ja sitä käyttäneet ovat valmiita suosittelemaan sen käyttöä myös tuttavilleen. Puhelin- tai paperikanavaa käyttäneistä suurin osa ei ole koskaan käyttänyt verkkopalvelua korvauksenhakuun eikä ole tietoinen sen käyttömahdollisuudesta. Lisäksi esteinä verkkopalvelun käyttöön on, että vahinkoasiaa ei välttämättä saada hoidettua kaikissa tapauksissa loppuun saakka pelkän verkkokanavan kautta. Mobiilipalvelujen käytöstä ollaan enemmän innostuneita nuoremmissa ikäryhmissä kuin vanhemmissa, jossa sen käytön suhteen ollaan melko varovaisia.
Tutkimustulosten perusteella esitetään kehitysehdotuksia kohdeorganisaatiolle ja saadaan asiakasymmärrystä tämän hetkisestä verkkopalveluja käyttävien tyytyväisyydestä. Tuloksena saadaan myös syitä, miksi verkkopalvelua ei ole käytetty tai mitkä ovat isoimpia esteitä sen käyttämiselle ja miten sähköisestä asioinnista saadaan parempi asiakaskokemus.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa auto- ja liikenteen omaisuusvahingon perusteella korvausta hakeneet henkilöt saivat vapaaehtoisesti vastata sähköiseen korvauksen hakuun liittyviin kysymyksiin. Kysymykset olivat erilaisia kahdella eri asiakasryhmällä, joista toinen ryhmä oli hakenut korvausta verkkopalvelun kautta ja toinen ryhmä puhelin- tai paperikanavan kautta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan aihealueita sähköisestä asioinnista ja asiakkaan kokemasta arvosta. Lisäksi kuvataan asiakkaan haasteita sähköisessä asioinnissa ja mobiilipalvelua yleisesti.
Tutkimustulosten mukaan verkkopalvelun käyttöön ollaan erittäin tyytyväisiä ja sitä käyttäneet ovat valmiita suosittelemaan sen käyttöä myös tuttavilleen. Puhelin- tai paperikanavaa käyttäneistä suurin osa ei ole koskaan käyttänyt verkkopalvelua korvauksenhakuun eikä ole tietoinen sen käyttömahdollisuudesta. Lisäksi esteinä verkkopalvelun käyttöön on, että vahinkoasiaa ei välttämättä saada hoidettua kaikissa tapauksissa loppuun saakka pelkän verkkokanavan kautta. Mobiilipalvelujen käytöstä ollaan enemmän innostuneita nuoremmissa ikäryhmissä kuin vanhemmissa, jossa sen käytön suhteen ollaan melko varovaisia.
Tutkimustulosten perusteella esitetään kehitysehdotuksia kohdeorganisaatiolle ja saadaan asiakasymmärrystä tämän hetkisestä verkkopalveluja käyttävien tyytyväisyydestä. Tuloksena saadaan myös syitä, miksi verkkopalvelua ei ole käytetty tai mitkä ovat isoimpia esteitä sen käyttämiselle ja miten sähköisestä asioinnista saadaan parempi asiakaskokemus.