Palvelutarpeen arvioinnin kehittäminen lapsiperheiden sosiaalipalveluissa
Laine, Minna (2023)
Laine, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823032
Tiivistelmä
Lapsiperheiden palveluja on kehitetty valtakunnallisesti runsaasti viime vuosina. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sosiaalihuoltolain uudistumisen perusteella sosiaalihuollon palvelujen porrasteisuutta on esitetty yhtenä palvelujen organisoinnin tapana. Oikeus sosiaalihuollon palvelujen saamiseen perustuu yksilölliseen palvelutarpeen arviointiin.
Prosessijohtamisen tehtävänä on johtaa arvon luomista prosesseja johtamalla ja parantamalla. Prosessijohtaminen liittyy läheisesti laatujohtamiseen ja julkishallinnossa sillä on yhteys myös toiminnan yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää ja mallintaa kohdeyksikön palvelutarpeen arvioinnin prosessia ja sen osaprosesseja, sekä kehittää ja mallintaa palvelutarpeen arviointityötä laadullisesti. Nykytila mallinnettiin palvelun blueprintiin, josta prosessianalyysin avulla tunnistettiin kehittämistarpeita. Kehittämistarpeita työstettiin yhteiskehittämisen avulla.
Kehittämistyön tuloksena tuotettiin päivitetty prosessikuvaus palvelutarpeen arvioinnista sekä kolme muistilistaa arjen työn tueksi. Muistilistat mallinsivat yhteydenoton vastaanottamisen ja kirjaamisen sekä segmentoinnin, asiakasohjautumisen ja työnjaon osaprosessia sekä palvelutarpeen arvioinnin vähimmäissisältöä valtakunnallisten ja alueellisten linjausten ja tavoitteiden mukaisesti.
Prosessijohtamisen tehtävänä on johtaa arvon luomista prosesseja johtamalla ja parantamalla. Prosessijohtaminen liittyy läheisesti laatujohtamiseen ja julkishallinnossa sillä on yhteys myös toiminnan yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää ja mallintaa kohdeyksikön palvelutarpeen arvioinnin prosessia ja sen osaprosesseja, sekä kehittää ja mallintaa palvelutarpeen arviointityötä laadullisesti. Nykytila mallinnettiin palvelun blueprintiin, josta prosessianalyysin avulla tunnistettiin kehittämistarpeita. Kehittämistarpeita työstettiin yhteiskehittämisen avulla.
Kehittämistyön tuloksena tuotettiin päivitetty prosessikuvaus palvelutarpeen arvioinnista sekä kolme muistilistaa arjen työn tueksi. Muistilistat mallinsivat yhteydenoton vastaanottamisen ja kirjaamisen sekä segmentoinnin, asiakasohjautumisen ja työnjaon osaprosessia sekä palvelutarpeen arvioinnin vähimmäissisältöä valtakunnallisten ja alueellisten linjausten ja tavoitteiden mukaisesti.