3D-pelihahmon luominen ja käyttöönotto Unreal Engine 5 -pelimoottorissa
Palo, Antti (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selittää 3D-pelihahmon luomisen työnkulku suunnittelusta pelimoottoriin asti ja luoda 3D-pelihahmo käyttäen ilmaisia työkaluja. Tavoitteena myös vertailla eri menetelmiä ja työkaluja niihin soveltuvissa kohdissa. Lisäksi tavoitteena on laatia ohje, jota seuraamalla voi toteuttaa samanlaisen 3D-pelihahmon. Työn pelihahmo on toteutettu Blender-mallinnusohjelmistossa käyttäen digitaalista veistämistä ja Subdivision Surface -mallinnusmenetelmää. Muita työssä käytettyjä ohjelmistoja ovat referenssikuville tarkoitettu PureRef-ohjelmisto, piirto-ohjelmisto Krita ja Unreal Engine -pelimoottori. Työn tietoperusta koostuu lähinnä verkkolähteistä. Opinnäytetyön tuloksena on pelihahmojen luomisen työnkulun selittävä raportti, lopullinen 3D-pelihahmo ja ohje, jossa pelihahmon luominen on selitetty tarkemmin ja teknisemmin. The aim of this thesis is to explain the workflow of creating a 3D game character from design to game engine and to create a 3D game character using free tools. The aim is also to compare different methods and tools in the points applicable to them. In addition, one goal is to prepare an instruction that you can follow to create your own similar 3D game character. The game character of the work has been modelled in the Blender modelling software using digital sculpting and the Subdivision Surface modelling method. Other software used in the work are the PureRef software intended for reference images, the drawing software Krita and the Unreal Engine game engine. The information base of the work mainly consists of online sources. The result of the thesis is a report explaining the workflow of creating game characters, a final 3D game character and instructions, where the creation of the game character is explained in a more detailed and technical way.