Tuloksellinen digimarkkinointi : miten markkinoinnista saadaan oikeasti mitattavaa?
Kemppainen, Janika (2023)
Kemppainen, Janika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722757
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia digitaalisen markkinoinnin mittaamista, analytiikkaa ja mittaustulosten hyödyntämistä markkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli valita sopivimmat mittarit ja koostaa niistä digimarkkinoinnin mittaussuunnitelma Oakhill Oy:n käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin erityisesti digimarkkinoinnin suunnittelua, eri kanavia ja mittareita, sisältöjen merkitystä sekä erilaisia tehokkaita keinoja markkinoinnin tehostamiseksi. Lisäksi käsiteltiin analytiikan hyödyntämistä digimarkkinoinnissa, sekä verkkosivuston teknisen toteutuksen merkitystä markkinoinnin tuloksiin.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla kokenutta markkinoinnin ammattilaista. Haastattelutulosten ja lukuisista eri teoksista ja internetlähteistä kootun teoriatiedon pohjalta koottiin digimarkkinoinnin mittaussuunnitelma, joka haluttiin pitää selkeänä ja helposti hyödynnettävänä.
Tutkimuksessa selvisi, että ennen kuin yrityksen markkinointia aletaan suunnittelemaan, tulee sen tavoitteiden ja kohderyhmän olla tarkasti määritelty. Näiden pohjalta voidaan määrittää, mitä asioita on kannattavaa alkaa mittaamaan. Niin markkinointi kuin sen mittaaminenkin ovat jatkuvia prosesseja, joita täytyy jatkuvasti analysoida ja kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin erityisesti digimarkkinoinnin suunnittelua, eri kanavia ja mittareita, sisältöjen merkitystä sekä erilaisia tehokkaita keinoja markkinoinnin tehostamiseksi. Lisäksi käsiteltiin analytiikan hyödyntämistä digimarkkinoinnissa, sekä verkkosivuston teknisen toteutuksen merkitystä markkinoinnin tuloksiin.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla kokenutta markkinoinnin ammattilaista. Haastattelutulosten ja lukuisista eri teoksista ja internetlähteistä kootun teoriatiedon pohjalta koottiin digimarkkinoinnin mittaussuunnitelma, joka haluttiin pitää selkeänä ja helposti hyödynnettävänä.
Tutkimuksessa selvisi, että ennen kuin yrityksen markkinointia aletaan suunnittelemaan, tulee sen tavoitteiden ja kohderyhmän olla tarkasti määritelty. Näiden pohjalta voidaan määrittää, mitä asioita on kannattavaa alkaa mittaamaan. Niin markkinointi kuin sen mittaaminenkin ovat jatkuvia prosesseja, joita täytyy jatkuvasti analysoida ja kehittää.