Kokonaisuudistuksen vaikutukset päivittäistavarakaupassa : K-Citymarket Karisma Lahti
Kääriäinen, Jere (2023)
Kääriäinen, Jere
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822955
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin kokonaisuudistuksen vaikutuksiin päivittäistavarakaupassa. Opinnäytetyössä analysoitiin asiakkaiden tyytyväisyyttä uudistukseen ja tunnistettiin ne osa-alueet, joihin he olivat erityisen tyytyväisiä. Tavoitteena oli arvioida uudistuksen onnistumista ja tuottaa toimeksiantajalle merkityksellistä tietoa sen toteutuksesta.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä selvitettiin kyselytutkimuksella, johon saatiin 537 vastausta. Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisen kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi myös kvalitatiivisia avoimia kysymyksiä. Kysely kohdennettiin toimeksiantajan yrityksen asiakkaille.
Opinnäytetyössä analysoitiin kerättyä dataa ja tuloksien perusteella voidaan todeta, että uudistus oli onnistunut. Tulosten mukaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä parannuksiin. Uudistuksen vaikutukset olivat myönteisiä ja asiakaskokemus oli selkeästi parantunut. Näitä tuloksia vahvistavat myös asiakasmäärän kasvu sekä myynnin positiivinen kehitys, jotka ylittivät ketjun keskiarvon. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että toteutetut muutokset vastasivat suurelta osin asiakkaiden odotuksia ja tarpeita, mikä johti onnistuneeseen uudistukseen.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä selvitettiin kyselytutkimuksella, johon saatiin 537 vastausta. Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisen kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi myös kvalitatiivisia avoimia kysymyksiä. Kysely kohdennettiin toimeksiantajan yrityksen asiakkaille.
Opinnäytetyössä analysoitiin kerättyä dataa ja tuloksien perusteella voidaan todeta, että uudistus oli onnistunut. Tulosten mukaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä parannuksiin. Uudistuksen vaikutukset olivat myönteisiä ja asiakaskokemus oli selkeästi parantunut. Näitä tuloksia vahvistavat myös asiakasmäärän kasvu sekä myynnin positiivinen kehitys, jotka ylittivät ketjun keskiarvon. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että toteutetut muutokset vastasivat suurelta osin asiakkaiden odotuksia ja tarpeita, mikä johti onnistuneeseen uudistukseen.