Käyttöliittymän uudistussuunnitelma : case: Yrityksen X sovellus Android TV -laitteella
Strand, Sarianne (2023)
Strand, Sarianne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923150
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tehdä suunnitelma yrityksen X sovelluksen käyttöliittymän uudistamiseksi Android TV pohjaisella laitteella. Uudistussuunnitelman tavoitteena oli tehdä ehdotus sovelluksen käytettävyyden ja palveluun liittyvien ominaisuuksien löydettävyyden parantamisesta.
Ennen suunnittelun aloitusta määriteltiin mitä hyvä käytettävyys tarkoittaa. Tässä yhteydessä käytiin läpi Nielsenin heuristiikka, saavutettavuuden periaatteet sekä suunnitteluperiaatteet Android TV:lle. Suunnitteluprosessissa käytetyt menetelmät olivat aikaisemmin toteutetun käytettävyystestauksen tulosten analysointi ja käyttöliittymän heuristinen arviointi.
Käyttäjäkyselyn tulosten analysoinnin sekä heuristisen arvioinnin perusteella muodostettiin KMV-lauseet eli suunnitteluajurit. KMV-lauseet ja suunnitteluajurit toimivat uudistussuunnitelman pohjana. Uudistussuunnitelma toteutettiin Figma-suunnitteluohjelmalla.
Toimeksiantaja tulee hyödyntämään opinnäytetyötä, sekä erityisesti tuotettua uudistussuunnitelmaa palvelun tulevaisuuden kehityksessä. Tehtävän kehityksen tavoite on käyttäjäystävällisempi käyttöliittymä ja tämän kautta parempi asiakaskokemus. The purpose of this thesis was to create a design for company X on how to renew their application’s UI on an Android TV device. The goal of the renewal plan was to create a plan on how to improve the usability of the application and improve the findability of different features in the application.
The theoretical part of thesis included the definition of good usability in general, Nielsen’s heuristics, design principles for Android TV and accessibility for Android TV. Methods used in the design process were analysis on the results of previously conducted usability testing and the heuristic evaluation of the application.
Based on the results of the analysis of usability testing and heuristic evaluation HMW phrases were created, and they were used as design drivers for the renewal plan. The images used in the renewal plan were created with Figma.
The client will use this thesis in the future development of the user interface. The goal of this development is more user-friendly user interface and improved customer experience.
Ennen suunnittelun aloitusta määriteltiin mitä hyvä käytettävyys tarkoittaa. Tässä yhteydessä käytiin läpi Nielsenin heuristiikka, saavutettavuuden periaatteet sekä suunnitteluperiaatteet Android TV:lle. Suunnitteluprosessissa käytetyt menetelmät olivat aikaisemmin toteutetun käytettävyystestauksen tulosten analysointi ja käyttöliittymän heuristinen arviointi.
Käyttäjäkyselyn tulosten analysoinnin sekä heuristisen arvioinnin perusteella muodostettiin KMV-lauseet eli suunnitteluajurit. KMV-lauseet ja suunnitteluajurit toimivat uudistussuunnitelman pohjana. Uudistussuunnitelma toteutettiin Figma-suunnitteluohjelmalla.
Toimeksiantaja tulee hyödyntämään opinnäytetyötä, sekä erityisesti tuotettua uudistussuunnitelmaa palvelun tulevaisuuden kehityksessä. Tehtävän kehityksen tavoite on käyttäjäystävällisempi käyttöliittymä ja tämän kautta parempi asiakaskokemus.
The theoretical part of thesis included the definition of good usability in general, Nielsen’s heuristics, design principles for Android TV and accessibility for Android TV. Methods used in the design process were analysis on the results of previously conducted usability testing and the heuristic evaluation of the application.
Based on the results of the analysis of usability testing and heuristic evaluation HMW phrases were created, and they were used as design drivers for the renewal plan. The images used in the renewal plan were created with Figma.
The client will use this thesis in the future development of the user interface. The goal of this development is more user-friendly user interface and improved customer experience.