Palkkatuen palvelupolun kehittäminen nuorten näkökulmasta: Työllisyys Espoo
Louhesmaa, Merja (2023)
Louhesmaa, Merja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa nuorten työllisyyttä palkkatuen asiakas- ja palvelulähtöisyyttä kehittämällä. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli kehittää palkkatuen palvelupolkua asiakaslähtöisemmäksi. Kehittämiskysymyksenä oli selvittää, kuinka asiakaslähtöisyys toteutuu palkkatuen kohdalla. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Työllisyys Espoo. Työllisyys Espoo on osa valtakunnallista työllisyyden kuntakokeilua.
Tietoperustassa tarkasteltiin palvelu- ja asiakaslähtöistä ajattelua, julkisia palveluita ja työvoimapalvelua sekä palkkatukea. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa tehtiin 12 puolistrukturoitua haastattelua, haastateltavina olivat nuoret, alle 30-vuotiaat asiakkaat, joilla on palkkatukimahdollisuus osaamisen puutteiden pohjalta. Haastateltavat ovat Espoon kuntakokeilun työttömiä työnhakijoita nuorten jatkuvan oppimisen tiimistä. Kehittämisosuudessa luotiin nuorten tiimin omavalmentajien työpajassa haastatteluissa esille nousseiden kehittämiskohteiden pohjalta palkkatukimallin asiakaslähtöisempi palvelupolku. Samalla ideoitiin palkkatukea houkuttelevammaksi palveluksi nuorille sekä pohdittiin tunnettuuden lisäämistä työnantajille.
Haastattelututkimuksen tuloksena löytyi ongelmallisia kohtia, mutta ennen kaikkea esille nousi nuorten positiivinen suhtautuminen palkkatukeen oman työllistymisen apuna. Tämä löydös antaa hyvän lähtökohdan palvelun kehittämiselle asiakaslähtöisemmäksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palkkatuki olisi nuorten kohdalla tehokkaampi työllistäjä, mikäli palvelu muotoiltaisiin nuoria kiinnostavalla tavalla yhteiskehittämällä nuorten kanssa, se olisi työnantajille tunnetumpi ja palkkatukipaikat olisivat nuorille näkyviä. Nuorten positiivisen asenteen tulisi saada vastakaikua yrityksiltä.
Tietoperustassa tarkasteltiin palvelu- ja asiakaslähtöistä ajattelua, julkisia palveluita ja työvoimapalvelua sekä palkkatukea. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa tehtiin 12 puolistrukturoitua haastattelua, haastateltavina olivat nuoret, alle 30-vuotiaat asiakkaat, joilla on palkkatukimahdollisuus osaamisen puutteiden pohjalta. Haastateltavat ovat Espoon kuntakokeilun työttömiä työnhakijoita nuorten jatkuvan oppimisen tiimistä. Kehittämisosuudessa luotiin nuorten tiimin omavalmentajien työpajassa haastatteluissa esille nousseiden kehittämiskohteiden pohjalta palkkatukimallin asiakaslähtöisempi palvelupolku. Samalla ideoitiin palkkatukea houkuttelevammaksi palveluksi nuorille sekä pohdittiin tunnettuuden lisäämistä työnantajille.
Haastattelututkimuksen tuloksena löytyi ongelmallisia kohtia, mutta ennen kaikkea esille nousi nuorten positiivinen suhtautuminen palkkatukeen oman työllistymisen apuna. Tämä löydös antaa hyvän lähtökohdan palvelun kehittämiselle asiakaslähtöisemmäksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palkkatuki olisi nuorten kohdalla tehokkaampi työllistäjä, mikäli palvelu muotoiltaisiin nuoria kiinnostavalla tavalla yhteiskehittämällä nuorten kanssa, se olisi työnantajille tunnetumpi ja palkkatukipaikat olisivat nuorille näkyviä. Nuorten positiivisen asenteen tulisi saada vastakaikua yrityksiltä.