"Onnistuneen kotoutumisen tarinat" : yksin tulleiden alaikäisten kokemuksia kotoutumisesta
Hamidi, Nadia (2023)
Hamidi, Nadia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223503
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on: Onnistuneen kotoutumisen tarinat, Yksin tulleiden alaikäisten kokemuksia kotoutumisesta. Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä ja toiminnallisena yhteistyössä maahanmuuttajanuorille palveluita tarjoavan Satakieli jälkihuollon kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä asiat auttoivat yksin maahan tulleita alaikäisiä kotoutumisessa Suomeen, tuoda esille onnistuneita kotoutumisen tarinoita ja tuottaa tietoa kotoutumisesta sekä sanallisesti että kuvan kautta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui neljän maahanmuuttajanuoren haastattelusta ja kuvallisesta työskentelystä. Opinnäytetyön aineistona ovat nuorten haastattelujen nauhoituksista litteroidut tekstit, sekä nuorten tekemät kuvat. Opinnäytetyössä on mukana nuorten tekemiä kuvia ilman tunnistetietoja ja tarkkoja asiayhteyksiä. Kaikkien kuvien julkaisuun on kysytty suullisesti lupa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kotoutumisessa on kaikista tärkeintä suomen kielen opiskelu, johon liittyen myös opettajan taidot opettaa ovat tärkeitä. Tulosten mukaan kotoutujan omalla asenteella on lisäksi merkitystä. Myös ryhmäkodin ja jälkihuollon ohjaajien tuella, suomalaisten ystävien saamisella sekä yhteenkuuluvuuden tunteen saavuttamisella on iso merkitys.
Kotoutumistyössä voidaan jatkossa hyödyntää haastattelemieni afganistanilaisten nuorten kokemuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä asiat auttoivat yksin maahan tulleita alaikäisiä kotoutumisessa Suomeen, tuoda esille onnistuneita kotoutumisen tarinoita ja tuottaa tietoa kotoutumisesta sekä sanallisesti että kuvan kautta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui neljän maahanmuuttajanuoren haastattelusta ja kuvallisesta työskentelystä. Opinnäytetyön aineistona ovat nuorten haastattelujen nauhoituksista litteroidut tekstit, sekä nuorten tekemät kuvat. Opinnäytetyössä on mukana nuorten tekemiä kuvia ilman tunnistetietoja ja tarkkoja asiayhteyksiä. Kaikkien kuvien julkaisuun on kysytty suullisesti lupa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kotoutumisessa on kaikista tärkeintä suomen kielen opiskelu, johon liittyen myös opettajan taidot opettaa ovat tärkeitä. Tulosten mukaan kotoutujan omalla asenteella on lisäksi merkitystä. Myös ryhmäkodin ja jälkihuollon ohjaajien tuella, suomalaisten ystävien saamisella sekä yhteenkuuluvuuden tunteen saavuttamisella on iso merkitys.
Kotoutumistyössä voidaan jatkossa hyödyntää haastattelemieni afganistanilaisten nuorten kokemuksia.