Tapahtuman markkinointi sosiaalisessa mediassa
Romu, Diana (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923305
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on viime vuosina noussut maailman merkittävämmäksi markkinointialustaksi ja monelle tapahtumatuottajalle sekä tapahtuman kävijälle sosiaalinen media on tärkeä osa jokapäiväistä elämää.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tapahtumien markkinointi sosiaalisessa mediassa ja sen tavoitteena on suunnitella opas tapahtuma-alan ammattilaisille. Työllä selvitetiin myös parhaimmat tavat markkinoida tapahtumia sosiaalisessa mediassa ja tutkittiin, miten tapahtumien markkinointi voidaan tehdä mahdollisimman kustannustehokkaasti hyödyntäen eri sosiaalisen median kanavia ja niiden ainutlaatuisia ominaisuuksia. Lisäksi tavoitteena oli selvittää minkä kanavien kautta asiakkaiden tavoittaminen olisi tehokkainta ja minkälainen julkaisun/postauksen tulisi olla, saadakseen mahdollisimman paljon ihmisiä kiinnostumaan ja osallistumaan tapahtumaan.
Opinnäytetyö on kehittämistyö ja siinä hyödynnetään tiedonkeruumenetelminä kirjallisuutta, kyselyä, benchmarkingia ja net scoutingia. Opinnäytetyö sisältää tietoa tapahtuma-alasta, tapahtumasta käsitteenä, tapahtumien markkinoinnista yleisesti, sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median markkinoinnista, sosiaalisen median kanavista, nykypäivän tärkeimmistä trendeistä ja vaikuttajayhteistyön tärkeydestä sosiaalisen median markkinoinnissa. Kyselyllä koottiin tietoa tapahtumissa käyviltä nuorilta ja aikuisilta sosiaalisen median käytöstä ja mielipiteitä tapahtumien markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Benchmarkingin avulla verrattiin jo olemassa olevia tapahtumia keskenään ja selvitettiin, missä sosiaalisen median kanavissa tapahtumat ovat aktiivisempia.
Benchmarkingin ja kyselyn kautta selvitettiin suosituimmat kanavat tapahtumien markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja ne ovat Facebook, Instagram ja Tiktok. Alustoilla on valtava käyttäjäkunta eri ikäryhmissä, mikä antaa tapahtuman markkinoijille mahdollisuuden tavoittaa laaja kohdeyleisö laajalla maantieteellisellä säteellä. Näillä alustoilla käyttäjät ovat myös enemmän aktiivisia ja viettävät paljon aikaa sisällön selailuun ja kommentoimiseen, mikä tarjoaa tapahtuman markkinoijille hyvän mahdollisuuden tavoittaa yhä enemmän potentiaalisia osallistujia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas, johon on kerätty kaikki tärkeimmät tiedot tapahtuman markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Opas hyödyntää sosiaalisen median alustojen potentiaalia ja auttaa tapahtumajärjestäjiä saavuttamaan halutun kohdeyleisön sekä luomaan vaikuttavia markkinointikampanjoita. Näin tapahtumien näkyvyys ja houkuttelevuus kasvavat sosiaalisessa mediassa, tarjoten järjestäjille tehokkaan markkinointityökalun. Oppaassa kerrotaan tapahtumamarkkinoinnin jokaisesta vaiheesta sosiaalisessa mediassa eli mitä tehdään ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tapahtumien markkinointi sosiaalisessa mediassa ja sen tavoitteena on suunnitella opas tapahtuma-alan ammattilaisille. Työllä selvitetiin myös parhaimmat tavat markkinoida tapahtumia sosiaalisessa mediassa ja tutkittiin, miten tapahtumien markkinointi voidaan tehdä mahdollisimman kustannustehokkaasti hyödyntäen eri sosiaalisen median kanavia ja niiden ainutlaatuisia ominaisuuksia. Lisäksi tavoitteena oli selvittää minkä kanavien kautta asiakkaiden tavoittaminen olisi tehokkainta ja minkälainen julkaisun/postauksen tulisi olla, saadakseen mahdollisimman paljon ihmisiä kiinnostumaan ja osallistumaan tapahtumaan.
Opinnäytetyö on kehittämistyö ja siinä hyödynnetään tiedonkeruumenetelminä kirjallisuutta, kyselyä, benchmarkingia ja net scoutingia. Opinnäytetyö sisältää tietoa tapahtuma-alasta, tapahtumasta käsitteenä, tapahtumien markkinoinnista yleisesti, sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median markkinoinnista, sosiaalisen median kanavista, nykypäivän tärkeimmistä trendeistä ja vaikuttajayhteistyön tärkeydestä sosiaalisen median markkinoinnissa. Kyselyllä koottiin tietoa tapahtumissa käyviltä nuorilta ja aikuisilta sosiaalisen median käytöstä ja mielipiteitä tapahtumien markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Benchmarkingin avulla verrattiin jo olemassa olevia tapahtumia keskenään ja selvitettiin, missä sosiaalisen median kanavissa tapahtumat ovat aktiivisempia.
Benchmarkingin ja kyselyn kautta selvitettiin suosituimmat kanavat tapahtumien markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja ne ovat Facebook, Instagram ja Tiktok. Alustoilla on valtava käyttäjäkunta eri ikäryhmissä, mikä antaa tapahtuman markkinoijille mahdollisuuden tavoittaa laaja kohdeyleisö laajalla maantieteellisellä säteellä. Näillä alustoilla käyttäjät ovat myös enemmän aktiivisia ja viettävät paljon aikaa sisällön selailuun ja kommentoimiseen, mikä tarjoaa tapahtuman markkinoijille hyvän mahdollisuuden tavoittaa yhä enemmän potentiaalisia osallistujia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas, johon on kerätty kaikki tärkeimmät tiedot tapahtuman markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Opas hyödyntää sosiaalisen median alustojen potentiaalia ja auttaa tapahtumajärjestäjiä saavuttamaan halutun kohdeyleisön sekä luomaan vaikuttavia markkinointikampanjoita. Näin tapahtumien näkyvyys ja houkuttelevuus kasvavat sosiaalisessa mediassa, tarjoten järjestäjille tehokkaan markkinointityökalun. Oppaassa kerrotaan tapahtumamarkkinoinnin jokaisesta vaiheesta sosiaalisessa mediassa eli mitä tehdään ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen.