Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Espoon vetovoiman kehittäminen kotimaisten matkailijoiden näkökulmasta

Kupiainen, Veera (2023)

 
Avaa tiedosto
Kupiainen_Veera.pdf (1.049Mt)
Lataukset: 


Kupiainen, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923363
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Visit Espoolle, joka on osa Espoon kaupungin omistamaa markkinointiyhtiötä, Enter Espoo Oy:tä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Espoon matkailun vetovoimatekijöitä kotimaisten matkailijoiden näkökulmasta sekä toimeksiantajan pyynnöstä selvitettiin kotimaisten matkailijoiden kokemuksia Espoossa sekä kehittämiskohteita. Työn tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka saavat kotimaiset matkailijat matkustamaan Espooseen ja, mitkä tekijät saisivat matkailijat jäämään Espooseen pidemmäksi aikaa.

Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu kahdesta eri osasta: matkailu tutkimuskohteena ja matkakohteen vetovoimaan. Teoreettisessa viitekehyksen ensimmäisessä osassa esitellään matkailun eri käsitteisiin ja osa-alueihin: matkailu taloutena ja elinkeinona, matkailun eri ilmiöihin ja kotimaiseen kulttuuri- ja luontomatkailuun. Teoreettisen viitekehyksen jälkimmäisessä osassa paneudutaan matkakohteen vetovoimaan ja siihen vaikuttaviin tekijöihin, attraktioihin ja yleisesti Espooseen matkakohteena. Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä kyselytutkimusta.

Työn toiminnallisessa osuudessa luotiin kyselylomake, jonka avulla kerättiin aineistoa työtä varten valitulta kohderyhmältä. Lomake julkaistiin aluksi Visit Espoon Facebook-sivuilla ja myöhemmin myös Visit Espoon Twitter-tilillä. Kyselyä myös suoritettiin kahdessa Espoon matkakohteessa. Kyselyssä haluttiin esimerkiksi selvittää, kävijöiden käyttämää aikaa Espoossa, eri aktiviteetteja, Espoon uniikkeja matkakohteita sekä Espoon matkailun kehittämiskohteita.

Kyselytutkimuksen pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia Visit Espoolle.
Tärkeimmiksi kehittämisehdotuksiksi nousivat muun muassa Espoon erottuminen muista Suomen kaupungeista matkailun osalta korostamalla alueen ainutlaatuisia piirteitä, kuten luontoa, kulttuuria ja innovaatioita. Lisäksi matkailutuotteiden kehittämisellä voitaisiin paremmin esitellä Espoon uniikista Nuuksion kansallispuistoa, Espoon modernin taiteen museota EMMA ja muita innovaatioita, kuten Aalto-yliopiston teknologiapuistoa. Toimeksiantaja Visit Espoo oli myös tyytyväinen työn lopputulokseen.
 
The thesis was commissioned by Visit Espoo, which is part of the marketing company Enter Espoo Oy, owned by the city of Espoo. The objective of this functional thesis was to map the attraction factors of Espoo tourism from the point of view of domestic tourists, and at the request of the commissioner, the experiences of domestic tourists in Espoo and areas for development were investigated. The purpose of the work was to study the reasons why domestic tourists travel to Espoo and what factors would make domestic tourists stay in Espoo for a longer period.

The theoretical section of the thesis reviewed two main concepts: tourism as a research object and the attraction of a travel destination. In the first section of the theory, the focus was on different concepts of tourism and aspects related to it, which were the importance of tourism to the economy, tourism as a means for living, various phenomena of tourism and domestic cultural and nature tourism. The latter section of the theoretical framework focused on the attractiveness of a destination and the related factors, the attractions, and in general, Espoo as a travel destination. The work used survey as a research method.

In the functional section of the work, a questionnaire was created, which collected material from the target group selected for the work. The form was initially published electronically on Visit Espoo’s Facebook page, the form was also published on Visit Espoo’s Twitter account. The survey was also conducted in two tourist destinations in Espoo. The research questions examined for instance the time visitors spend in Espoo, different activities, Espoo’s unique travel destinations and Espoo’s tourism development areas. Based on the survey, development proposals were created for Visit Espoo.

The most important development proposal was, for example, making Espoo different from other Finnish cities in term of tourism by emphasizing the region’s unique features, such asnature, culture, and innovations. In addition, the development of tourism products could better highlight Espoo’s unique Nuuksio National Park, Espoo’s modern art museum EMMA and other innovations, such as Aalto University’s technology park. The commissioner Visit Espoo was also satisfied with the result of the work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste