Lähivuosien strategiseen tuote- ja palveluportfolioon vaikuttavat tekijät : muutostarve tuotteissa ja palveluissa
Minkkinen, Kimmo (2023)
Minkkinen, Kimmo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223533
Tiivistelmä
Suomalainen teollisuuden sulku- ja säätöpeltejä valmistava yritys Sammet Dampers Oy on osa Ruotsalaista Addtech -konsernia. Konserni on Tukholman pörssissä listattu 140 yrityksen ryhmä, joka tuottaa teknisiä ratkaisuja asiakkailleen. Konsernin visio on olla edelläkävijä kestävän kehityksen ratkaisujen kehittäjänä ja toimittajana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka globaalien megatrendien vaikutus tulisi huomioida lähitulevaisuudessa toimeksiantajayrityksen tuote- ja palveluvalikoimassa. Osana tutkimusta määritettiin myös, mikä kilpailutilanne Euroopassa tällä hetkellä on.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena, jossa määritettiin kaksi tutkimuskysymystä. Aineistona käytettiin toimeksiantajan toimialaa käsitteleviä megatrendiraportteja ja tutkimusyhteenvetoja sekä julkaisuja. Lisäksi aineiston hankinnan aikana tehtiin asiakaskysely sekä kilpailijakartoitus Euroopassa. Laadullisen tutkimuksen menetelmien sekä kirjallisen aineiston analyysin avulla haettiin vastauksia näihin asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tuloksena pystyttiin määrittämään selkeitä tulevaisuuden näkymiä toimeksiantajan toimialalle, joihin strategiatyössä on kiinnitettävä erityistä huomiota. Lisäksi tehtiin konkreettiset ehdotukset niistä tuotteisiin ja palveluihin tehtävistä muutoksista ja lisäyksistä, jotka todennäköisesti ovat tarpeen lähivuosina kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Näitä ehdotuksia myös arvioitiin SWOT-menetelmää hyödyntäen yrityksen liiketoiminnan näkökulmasta.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan tiivistää, että toimeksiantajan kohdemarkkinat (prosessi- ja energiateollisuus sekä merenkulku) ovat tällä hetkellä voimakkaassa murrosvaiheessa. Globaali ilmastokriisi ja ilmaston lämpenemisen estäminen kaikkine toimineen toisaalta asettavat haasteita toimialalle, mutta myös avaavat runsaasti uusia mahdollisuuksia. Kestävän kehityksen vaatimusten yleistyessä on myös toimeksiantajan nähtävä kauemmas tulevaisuuteen ja osattava luoda tämän päivän toimillaan tulevien menestystekijöidensä edellytykset. The Finnish company Sammet Dampers Oy, which manufactures industrial dampers, is part of the Swedish Addtech Group. The group, consisting of 140 companies, is listed on the Stockholm Stock Exchange and produces technical solutions for its customers. The group's vision is to be a pioneer as a developer and supplier of solutions for sustainable development. The aim of the thesis was to find out how the impact of global megatrends should be considered in the product and service selection of the company in the near future. As part of the research, it was also determined what the current competitive situation is in Europe.
The thesis was implemented as a multi-method case study, where two research questions were defined. Megatrend reports, research summaries and publications dealing with the client's industry were used as initial data. In addition, during the acquisition of the material, a customer survey and a competitor survey in Europe were conducted. Qualitative research methods and written material analysis were used to find answers to these set research questions.
As a result of the research, it was possible to determine clear future prospects for the client's industry, which must be given special attention in the strategy work. In addition, concrete proposals were made for changes and/or additions to products and services that are likely to be necessary in the next few years to maintain competitiveness. These proposals were also evaluated using the SWOT method from the perspective of the company's business.
As a conclusion from the results of the research, it can be summarized that the client's target markets (process and energy industry and marine industry) are currently in a strong transition phase. On the one hand, the global climate crisis and the prevention of global warming, with all their actions, pose challenges for the industry, but also open up plenty of new opportunities. As the requirements of sustainable development become more common, the company must also see further into the future and know how to anticipate the basis of future success factors with today's activities.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena, jossa määritettiin kaksi tutkimuskysymystä. Aineistona käytettiin toimeksiantajan toimialaa käsitteleviä megatrendiraportteja ja tutkimusyhteenvetoja sekä julkaisuja. Lisäksi aineiston hankinnan aikana tehtiin asiakaskysely sekä kilpailijakartoitus Euroopassa. Laadullisen tutkimuksen menetelmien sekä kirjallisen aineiston analyysin avulla haettiin vastauksia näihin asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tuloksena pystyttiin määrittämään selkeitä tulevaisuuden näkymiä toimeksiantajan toimialalle, joihin strategiatyössä on kiinnitettävä erityistä huomiota. Lisäksi tehtiin konkreettiset ehdotukset niistä tuotteisiin ja palveluihin tehtävistä muutoksista ja lisäyksistä, jotka todennäköisesti ovat tarpeen lähivuosina kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Näitä ehdotuksia myös arvioitiin SWOT-menetelmää hyödyntäen yrityksen liiketoiminnan näkökulmasta.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan tiivistää, että toimeksiantajan kohdemarkkinat (prosessi- ja energiateollisuus sekä merenkulku) ovat tällä hetkellä voimakkaassa murrosvaiheessa. Globaali ilmastokriisi ja ilmaston lämpenemisen estäminen kaikkine toimineen toisaalta asettavat haasteita toimialalle, mutta myös avaavat runsaasti uusia mahdollisuuksia. Kestävän kehityksen vaatimusten yleistyessä on myös toimeksiantajan nähtävä kauemmas tulevaisuuteen ja osattava luoda tämän päivän toimillaan tulevien menestystekijöidensä edellytykset.
The thesis was implemented as a multi-method case study, where two research questions were defined. Megatrend reports, research summaries and publications dealing with the client's industry were used as initial data. In addition, during the acquisition of the material, a customer survey and a competitor survey in Europe were conducted. Qualitative research methods and written material analysis were used to find answers to these set research questions.
As a result of the research, it was possible to determine clear future prospects for the client's industry, which must be given special attention in the strategy work. In addition, concrete proposals were made for changes and/or additions to products and services that are likely to be necessary in the next few years to maintain competitiveness. These proposals were also evaluated using the SWOT method from the perspective of the company's business.
As a conclusion from the results of the research, it can be summarized that the client's target markets (process and energy industry and marine industry) are currently in a strong transition phase. On the one hand, the global climate crisis and the prevention of global warming, with all their actions, pose challenges for the industry, but also open up plenty of new opportunities. As the requirements of sustainable development become more common, the company must also see further into the future and know how to anticipate the basis of future success factors with today's activities.