B2B-markkinointisuunnitelma : case: Sisustusarkkitehtitoimisto
Löytökoski, Jenni (2023)
Löytökoski, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923367
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin case-yritykselle markkinointisuunnitelma B2B-markkinointiin ja selvitettiin toimivimpia digimarkkinoinnin kanavia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu B2B-markkinoinnista, B2B- ja B2C-markkinoinnin eroista, inbound- ja outbound-markkinoinnin eroista. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin kilpailija-analyysia, ostajapersoonan ja myyntiputken kuvausta, SWOT-analyysiä ja markkinoinnin vuosikelloa.
Analyysien avulla selvitettiin case-yrityksen ja sen kilpailijoiden heikkouksia ja vahvuuksia sekä tunnistettiin ostajapersoonien ongelmakohtia yhdistämällä persoonat myyntiputkeen. Myyntiputken avulla selvitettiin oikeita vaikuttamisen keinoja ostaja-persoonien ongelmakohtiin.
Opinnäytetyön tuloksena, teorian ja analyysien avulla, selvitettiin toimivimmat digimarkkinoinnin kanavat, kerättiin ideapankki sekä rakennettiin vuosisuunnitelma markkinointiin vuosikelloa hyödyntäen.
Analyysien avulla selvitettiin case-yrityksen ja sen kilpailijoiden heikkouksia ja vahvuuksia sekä tunnistettiin ostajapersoonien ongelmakohtia yhdistämällä persoonat myyntiputkeen. Myyntiputken avulla selvitettiin oikeita vaikuttamisen keinoja ostaja-persoonien ongelmakohtiin.
Opinnäytetyön tuloksena, teorian ja analyysien avulla, selvitettiin toimivimmat digimarkkinoinnin kanavat, kerättiin ideapankki sekä rakennettiin vuosisuunnitelma markkinointiin vuosikelloa hyödyntäen.