Fiskarsin Veitsitehtaan kokouspalvelutuotteen kehittäminen
Heiniluoma, Emma (2023)
Heiniluoma, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223612
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämishankkeena Fiskarsin Veitsitehtaan kokouspalvelutuotteen kehittämiseksi. Toimeksiantajana kehittämishankkeessa oli Bitter-B Oy, joka koostuu Fiskarsin vanhassa Veitsitehtaassa olevien Fiskarsin Panimon, Noita Wineryn, Ägräs Distilleryn ja Suomenlinnan Panimon käsityöläisjuomatuotannosta sekä tuotantolaitoksen kylkeen rakennetusta vierailukeskuksen toiminnoista. Tavoitteena oli luoda kaupallinen kokouspalvelutuote, joka puhuttelisi ainutlaatuisuudellaan sekä käytännöllisyydellään valittua kohderyhmää. Kokouspalvelutuotteesta tehtiin sisäinen ja ulkoinen tuotekortti, joita voitaisiin jatkossa käyttää avuksi palvelun tuottamisprosessissa sekä palveluita markkinoitaessa ja viestinnässä eri sidosryhmille.
Taustatiedoksi määriteltiin lähdeaineistoja hyödyntäen mitä tarkoitetaan kokouksella ja millaisia tarpeita kokouspalveluasiakkailla on. Lisäksi tutkittiin palvelutuotteen kerroksellisuutta, kilpailukeinoja markkinoilla, palvelukokemuksen muodostumista ja siihen vaikuttavia elämyksellisiä elementtejä. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin sidosryhmäanalyysia, jonka avulla selvitettiin kaikki Veitsitehtaan palveluiden tuottamiseen liittyvät sidosryhmät. Merkittävimmille sidosryhmien edustajille lähetettiin sähköpostihaastattelu, jonka avulle saatiin tietoa odotuksista ja toiveista, joita sidosryhmillä on kokouspalvelutuotteen osalta. Palvelun hinnan täsmentämiseksi käytettiin avuksi Benchmarking menetelmää Länsi-Uudellamaalla toimivien muiden vastaavan kokoisten kokoustilojen hinnoittelun tutkimiseksi.
Lopputuloksena palvelusta tehtiin sisäinen tuotekortti ja lisäksi saatiin kattavaa ymmärrystä palvelun tuottamisen merkityksestä eri sidosryhmille. Benchmarkingin avulla löydettiin alueelle keskiarvoinen hinta, jonka havaittiin olevan tuotannon kulurakennetta analysoidessa erittäin alhainen. Kehittämishankkeen jatkokehitysehdotuksina löydettiin mahdollisuuksia testiryhmän käytöstä palvelun kehittämiseksi asiakaslähtöisellä tavalla. Johku myyntijärjestelmän rakentamisen tueksi havaittiin tarvetta uusille markkinointikuville sekä selkeälle ja konkreettiselle markkinointisuunnitelmalle palveluiden myynnin tueksi. Lisäksi alueellisen yhteistyön syventäminen toisi entisestään kilpailuetua, jonka avulla alueen ja Veitsitehtaan vetovoimaisuutta voitaisiin kehittää entisestään.
Taustatiedoksi määriteltiin lähdeaineistoja hyödyntäen mitä tarkoitetaan kokouksella ja millaisia tarpeita kokouspalveluasiakkailla on. Lisäksi tutkittiin palvelutuotteen kerroksellisuutta, kilpailukeinoja markkinoilla, palvelukokemuksen muodostumista ja siihen vaikuttavia elämyksellisiä elementtejä. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin sidosryhmäanalyysia, jonka avulla selvitettiin kaikki Veitsitehtaan palveluiden tuottamiseen liittyvät sidosryhmät. Merkittävimmille sidosryhmien edustajille lähetettiin sähköpostihaastattelu, jonka avulle saatiin tietoa odotuksista ja toiveista, joita sidosryhmillä on kokouspalvelutuotteen osalta. Palvelun hinnan täsmentämiseksi käytettiin avuksi Benchmarking menetelmää Länsi-Uudellamaalla toimivien muiden vastaavan kokoisten kokoustilojen hinnoittelun tutkimiseksi.
Lopputuloksena palvelusta tehtiin sisäinen tuotekortti ja lisäksi saatiin kattavaa ymmärrystä palvelun tuottamisen merkityksestä eri sidosryhmille. Benchmarkingin avulla löydettiin alueelle keskiarvoinen hinta, jonka havaittiin olevan tuotannon kulurakennetta analysoidessa erittäin alhainen. Kehittämishankkeen jatkokehitysehdotuksina löydettiin mahdollisuuksia testiryhmän käytöstä palvelun kehittämiseksi asiakaslähtöisellä tavalla. Johku myyntijärjestelmän rakentamisen tueksi havaittiin tarvetta uusille markkinointikuville sekä selkeälle ja konkreettiselle markkinointisuunnitelmalle palveluiden myynnin tueksi. Lisäksi alueellisen yhteistyön syventäminen toisi entisestään kilpailuetua, jonka avulla alueen ja Veitsitehtaan vetovoimaisuutta voitaisiin kehittää entisestään.