TikTok sosiaalisen median markkinoinnin alustana : VIBA OY
Mård, Aurora (2023)
Mård, Aurora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223619
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kehittää vuorovaikutteista sisällöntuotantoa asiakaslähtöisesti TikTok-sovelluksessa. Kehittämistehtävän tarkoitus on perustaa toimeksiantajayritykselle TikTok-tili sosiaalisen median markkinointiin, luoda tilille asiakaslähtöistä sisältöä ja lopuksi koota konkreettiset kehitysehdotukset tilin ylläpitämiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Viba Tanssihalli. Kehittämistehtävän tarve syntyi pienyrityksen halusta pysyä mukana sosiaalisen median muutoksessa ja saada kilpailuetua uudella sosiaalisen median kanavalla. Tutkimusongelman haasteena on erityisesti pienyrityksen rajalliset resurssit markkinointiin. Tämä opinnäytetyö toimii käytännön esimerkkinä ja oppaana pienyrityksille, jotka haluavat hyödyntää TikTokin tarjoamaa potentiaalia sisältömarkkinoinnillisiin tarkoituksiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu monipuolisesti sosiaalisen median markkinoinnin uusimmista asiantuntijalähteistä ja ammatillisista lähteistä, joissa perehdytään sosiaalisen median ajankohtaisimpiin trendeihin ja TikTok-sovelluksen algoritmin sekä hakukoneoptimoinnin hyödyntämiseen sisällöntuotannossa. Tietoperusta kokoaa pienyritykselle TikTokin oleellisimmat hyödyt markkinoinnin kanavana, ja esittelee TikTok-sovelluksen kuluttajakäyttäytymistä yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kuvataan käytännönläheisesti vaiheet toimeksiantajayrityksen nykytilakartoituksesta sisältösuunnitelmaan ja lopulta TikTok-tilin perustamiseen ja tulosten analysointiin. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin toimeksiantajayrityksen omistajan teemahaastattelua ja kilpailija-analyysiä. Toimeksiantajayrityksen TikTok-tilillä tehtiin sisältömarkkinointia 12 viikon seurantajakson ajan, jolla seurattiin aktiivisesti sisällön toimivuutta tavoitellussa kohderyhmässä.
Viba Tanssihallin TikTok-tilin perustamisessa, sisällön testaamisessa ja seurannassa havaittiin, että asiakaskunnan sitouttaminen ja aktivointi vaatii suunnitelmallista sisällöntuotantoa. TikTok on potentiaalinen markkinoinnin kanava For You -syötteensä ansiosta, mikäli julkaisujen teeman osaa rajata oikein. TikTok tarjoaa laajoja mahdollisuuksia niin orgaaniseen kuin maksulliseenkin mainontaan. Tämä opinnäytetyö kokoaa TikTok-markkinoinnin tuloksekkaimmat keinot pienyrityksen menestymiselle uudella sosiaalisen median kanavalla.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Vibadance TikTok-tili, joka tavoitti seurantajakson jälkeen yli seitsemäntuhatta TikTokin käyttäjää. Opinnäytetyön tulokset tukevat tietoperustan teoriaa siitä, että monipuoliset, informatiiviset ja viihdyttävät videot kiinnostavat sovelluksen käyttäjiä suoraa markkinointia enemmän. TikTok voi olla erinomainen keino pienyrityksen tunnettuuden kasvattamiseen, mutta yleisön sitouttaminen vaatii alustalla enemmän suunnitelmallisuutta. Hakukoneoptimoinnilla ja TikTok-trendien seuraamisella on hyvin tärkeä asema katsojakunnan tavoittamisessa. Yritystilien tulee käyttää luovuutta ja seurata alustalla menestyviä yrityksiä löytääkseen itselleen parhaan tavan sitouttaa tavoittelemaansa katsojakuntaa. Opinnäytetyön toimeksiantajalta saatu palaute oli hyvää ja sen tuotos koettiin erittäin hyödyllisenä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu monipuolisesti sosiaalisen median markkinoinnin uusimmista asiantuntijalähteistä ja ammatillisista lähteistä, joissa perehdytään sosiaalisen median ajankohtaisimpiin trendeihin ja TikTok-sovelluksen algoritmin sekä hakukoneoptimoinnin hyödyntämiseen sisällöntuotannossa. Tietoperusta kokoaa pienyritykselle TikTokin oleellisimmat hyödyt markkinoinnin kanavana, ja esittelee TikTok-sovelluksen kuluttajakäyttäytymistä yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kuvataan käytännönläheisesti vaiheet toimeksiantajayrityksen nykytilakartoituksesta sisältösuunnitelmaan ja lopulta TikTok-tilin perustamiseen ja tulosten analysointiin. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin toimeksiantajayrityksen omistajan teemahaastattelua ja kilpailija-analyysiä. Toimeksiantajayrityksen TikTok-tilillä tehtiin sisältömarkkinointia 12 viikon seurantajakson ajan, jolla seurattiin aktiivisesti sisällön toimivuutta tavoitellussa kohderyhmässä.
Viba Tanssihallin TikTok-tilin perustamisessa, sisällön testaamisessa ja seurannassa havaittiin, että asiakaskunnan sitouttaminen ja aktivointi vaatii suunnitelmallista sisällöntuotantoa. TikTok on potentiaalinen markkinoinnin kanava For You -syötteensä ansiosta, mikäli julkaisujen teeman osaa rajata oikein. TikTok tarjoaa laajoja mahdollisuuksia niin orgaaniseen kuin maksulliseenkin mainontaan. Tämä opinnäytetyö kokoaa TikTok-markkinoinnin tuloksekkaimmat keinot pienyrityksen menestymiselle uudella sosiaalisen median kanavalla.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Vibadance TikTok-tili, joka tavoitti seurantajakson jälkeen yli seitsemäntuhatta TikTokin käyttäjää. Opinnäytetyön tulokset tukevat tietoperustan teoriaa siitä, että monipuoliset, informatiiviset ja viihdyttävät videot kiinnostavat sovelluksen käyttäjiä suoraa markkinointia enemmän. TikTok voi olla erinomainen keino pienyrityksen tunnettuuden kasvattamiseen, mutta yleisön sitouttaminen vaatii alustalla enemmän suunnitelmallisuutta. Hakukoneoptimoinnilla ja TikTok-trendien seuraamisella on hyvin tärkeä asema katsojakunnan tavoittamisessa. Yritystilien tulee käyttää luovuutta ja seurata alustalla menestyviä yrityksiä löytääkseen itselleen parhaan tavan sitouttaa tavoittelemaansa katsojakuntaa. Opinnäytetyön toimeksiantajalta saatu palaute oli hyvää ja sen tuotos koettiin erittäin hyödyllisenä.