Kielenkehityksen ja motoristen taitojen tukeminen liikunnan keinoin päiväkodissa 5-vuotiaiden ryhmässä
Viitanen, Piia (2014)
Viitanen, Piia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813107
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä annetaan ideoita kielellisen- ja motorisen kehityksen tukemiseen päiväkodissa liikunnankeinoin. Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat viisi vuotiaat lapset. Ohjaukset on toteutettu 10 lapsen pienryhmälle yhdessä Vihdin kunnan päiväkodissa.
Opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö, ja sen tavoitteena on antaa ideoita liikunnan toteuttamiseen osana oppimista ja lapsen kehityksen tukemista. Liikunnalla pystytään tukemaan lapsen kielellistä sekä motorista kehittymistä, kun liikuntatunnit suunnitellaan osaksi oppimista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pitää sisällään tietoa lapsen kielellisestä ja motorisesta kehityksestä sekä liikunnan merkityksestä lapselle. Tutkimuksissa on todettu, että kielellisten ja motoristen taitojen heikkous kohdistuu usein samoihin lapsiin. On myös havainnoitu, että lapset jotka ovat motorisesti kömpelömpiä päiväkoti-iässä, ovat sitä myös vielä peruskoulun päätyttyä. Varhain aloitettu tuki edesauttaa kielellisten ja motoristen valmiuksien kehittymisessä, ja voi näin olla tukemassa lapsen oppimisvalmiutta, kun lapsi siirtyy opetusvelvollisuuden pariin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi vinkkivihkonen, joka pitää sisällään motorisia ja kielellisiä liikuntaleikkejä, sekä valmiita tuntisuunnitelmia. Opas on koottu niin, että leikkien kohdalta löytyy vinkkejä, miten leikkiä pystyy muuntamaan ja kuinka lapsi voidaan ottaa mukaan leikin valmisteluun. Oppaassa on mukana myös ideoita rentoutuksiin sekä esimerkit liikuntatuokion alku- ja loppuloruiksi.
Opinnäytetyöni motorisen ja kielellisen kehityksen opasvihkosta voidaan hyödyntää päiväkodeissa niin varhaiskasvatuksen kuin esiopetuksenkin puolella. Osa leikeistä sopii hyvin myös ensimmäisen luokan oppilaille. Opasvihkonen voi toimia apuna suunniteltaessa lapsen kehitystä tukevia liikuntatuokioita, sekä toimia uusien ideoiden virittäjänä päiväkodeissa. Opinnäytetyöni jatkotutkimusaiheina voisi toteuttaa seurantatutkimuksen lapsen taitojen kehittymisestä erilaisista oppimisympäristöistä sekä siitä, kuinka päiväkodeissa hyödynnetään liikuntaa matemaattisten- ja kielellisten taitojen tukemisessa.
Opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö, ja sen tavoitteena on antaa ideoita liikunnan toteuttamiseen osana oppimista ja lapsen kehityksen tukemista. Liikunnalla pystytään tukemaan lapsen kielellistä sekä motorista kehittymistä, kun liikuntatunnit suunnitellaan osaksi oppimista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pitää sisällään tietoa lapsen kielellisestä ja motorisesta kehityksestä sekä liikunnan merkityksestä lapselle. Tutkimuksissa on todettu, että kielellisten ja motoristen taitojen heikkous kohdistuu usein samoihin lapsiin. On myös havainnoitu, että lapset jotka ovat motorisesti kömpelömpiä päiväkoti-iässä, ovat sitä myös vielä peruskoulun päätyttyä. Varhain aloitettu tuki edesauttaa kielellisten ja motoristen valmiuksien kehittymisessä, ja voi näin olla tukemassa lapsen oppimisvalmiutta, kun lapsi siirtyy opetusvelvollisuuden pariin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi vinkkivihkonen, joka pitää sisällään motorisia ja kielellisiä liikuntaleikkejä, sekä valmiita tuntisuunnitelmia. Opas on koottu niin, että leikkien kohdalta löytyy vinkkejä, miten leikkiä pystyy muuntamaan ja kuinka lapsi voidaan ottaa mukaan leikin valmisteluun. Oppaassa on mukana myös ideoita rentoutuksiin sekä esimerkit liikuntatuokion alku- ja loppuloruiksi.
Opinnäytetyöni motorisen ja kielellisen kehityksen opasvihkosta voidaan hyödyntää päiväkodeissa niin varhaiskasvatuksen kuin esiopetuksenkin puolella. Osa leikeistä sopii hyvin myös ensimmäisen luokan oppilaille. Opasvihkonen voi toimia apuna suunniteltaessa lapsen kehitystä tukevia liikuntatuokioita, sekä toimia uusien ideoiden virittäjänä päiväkodeissa. Opinnäytetyöni jatkotutkimusaiheina voisi toteuttaa seurantatutkimuksen lapsen taitojen kehittymisestä erilaisista oppimisympäristöistä sekä siitä, kuinka päiväkodeissa hyödynnetään liikuntaa matemaattisten- ja kielellisten taitojen tukemisessa.