Tunteiden vuoristorata : tunnekasvatusta esi- ja alkuopetuksen erityisen tuen pienryhmässä
Husu, Salla (2023)
Husu, Salla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423833
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda opas, joka tukee koulun kasvattajia opetussuunnitelmaan sisältyvän tunnekasvatuksen toteuttamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda tunnekasvatus kehittämistyöstä syntyvän tuotoksen eli tunnetaito-tuokio-oppaan avulla osaksi kouluarkea ja tarjota kasvattajille konkreettinen työväline tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Oppaaseen sisältyvien toiminnallisten tuokioiden avulla lapset saavat kasvattajan ohjauksella mahdollisuuden tutustu tunteisiin ja oppia tunneilmaisua.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on alakoulu Kymenlaaksossa, jossa tämä toiminnallinen kehittämistyö toteutettiin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu perustunteista, tunnetaidoista, aikuisen roolista tunnekasvattajana sekä esi- ja alkuopetusikäisen lapsen tunnekehityksestä ja kielellisistä haasteista tunneilmaisussa. Idea opinnäytetyön aiheeseen syntyi omakohtaisista kokemuksista tunnekasvatusoppaan kehittämiselle ja myös toimeksiantaja koki tarvetta tunnekasvatusta tukevan oppaan kehittämiselle. Opas on suunniteltu yhdessä työyhteisön kanssa erityisesti lasten kielelliset haasteet ja tuen tarpeet huomioiden.
Opas sisältää viisi valmiiksi suunniteltua toiminnallista tunnetaitotuokiota, jotka on opinnäytetyön tekemisen aikana testattu koulun esi- ja alkuopetuksen lasten erityisen tuen pienryhmässä. Oppaassa on myös lyhyet teoriaosuudet tunteista, tunnetaidoista ja aikuisen roolista lapsen tunnekehityksen tukemisessa. Oppaan sisällön ja ulkoasun kehittämiseen ja arviointiin ovat osallistuneet minun lisäkseni ryhmän lapset, muut kasvattajat ja työyhteisö. Oppaan kokonaisuus ja tuokiot on arvioitu dialogisen keskustelun kautta työyhteisössä ja lasten täyttämien itsearviointilomakkeiden avulla.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on alakoulu Kymenlaaksossa, jossa tämä toiminnallinen kehittämistyö toteutettiin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu perustunteista, tunnetaidoista, aikuisen roolista tunnekasvattajana sekä esi- ja alkuopetusikäisen lapsen tunnekehityksestä ja kielellisistä haasteista tunneilmaisussa. Idea opinnäytetyön aiheeseen syntyi omakohtaisista kokemuksista tunnekasvatusoppaan kehittämiselle ja myös toimeksiantaja koki tarvetta tunnekasvatusta tukevan oppaan kehittämiselle. Opas on suunniteltu yhdessä työyhteisön kanssa erityisesti lasten kielelliset haasteet ja tuen tarpeet huomioiden.
Opas sisältää viisi valmiiksi suunniteltua toiminnallista tunnetaitotuokiota, jotka on opinnäytetyön tekemisen aikana testattu koulun esi- ja alkuopetuksen lasten erityisen tuen pienryhmässä. Oppaassa on myös lyhyet teoriaosuudet tunteista, tunnetaidoista ja aikuisen roolista lapsen tunnekehityksen tukemisessa. Oppaan sisällön ja ulkoasun kehittämiseen ja arviointiin ovat osallistuneet minun lisäkseni ryhmän lapset, muut kasvattajat ja työyhteisö. Oppaan kokonaisuus ja tuokiot on arvioitu dialogisen keskustelun kautta työyhteisössä ja lasten täyttämien itsearviointilomakkeiden avulla.