Pientuottajien digitaalisen markkinoinnin haasteet : sisältömarkkinointi Instagramissa
Suzuki, Hanna (2023)
Suzuki, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423869
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lähiruokatori Heila Oy:n kanssa. Tutkittavaksi kohteeksi valikoitui pientuottajien Instagram-markkinoinnin haasteet. Tutkimuksessa haluttiin selvittää mitä osa-alueita pientuottajat kokevat haasteellisiksi Instagram markkinoinnissa ja miksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin Instagram-markkinoinnin käsitteitä ja syvennyttiin erityisesti omistetun, maksetun ja ansaitun median kolmijakoon. Teoriassa käytiin läpi näiden käsitteiden merkitys Instagram-markkinoinnissa sekä käytiin läpi niiden merkitystä erilaisten markkinointi tavoitteiden saavuttamisessa. Lopuksi tarkasteltiin pienyritysten sosiaalisen median markkinoinnin yleisiä haasteita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin 171 pientuottajalle, joista 34 vastasi.
Tutkimuksessa selvisi, että pientuottajat painivat hypoteesin mukaisesti resurssien, osaamisen ja ajan tuomissa haasteissa. Tutkimusten tulosten avulla voidaan kuitenkin kehittää erilaisia toiminta tapoja ja ajatuksia, joiden pohjalta pientuottajat pystyisivät parantamaan Instagram-markkinointiaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin Instagram-markkinoinnin käsitteitä ja syvennyttiin erityisesti omistetun, maksetun ja ansaitun median kolmijakoon. Teoriassa käytiin läpi näiden käsitteiden merkitys Instagram-markkinoinnissa sekä käytiin läpi niiden merkitystä erilaisten markkinointi tavoitteiden saavuttamisessa. Lopuksi tarkasteltiin pienyritysten sosiaalisen median markkinoinnin yleisiä haasteita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin 171 pientuottajalle, joista 34 vastasi.
Tutkimuksessa selvisi, että pientuottajat painivat hypoteesin mukaisesti resurssien, osaamisen ja ajan tuomissa haasteissa. Tutkimusten tulosten avulla voidaan kuitenkin kehittää erilaisia toiminta tapoja ja ajatuksia, joiden pohjalta pientuottajat pystyisivät parantamaan Instagram-markkinointiaan.