Terveyskioski hyvinvoinnin edistäjänä : case: Hyvinkään kaupunki, hyvinvointikioski
Salonen, Heli (2014)
Salonen, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090813788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090813788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Hyvinkäälle suunnitellun hyvinvointikioskin suunnittelutyötä perustamisedellytysten kartoituksesta lähtien. Hyvinvointikioskin perustamisedellytyksiä on kartoitettu moniammatillisen työryhmän toimesta ja valmistunut projektisuunnitelma on esitetty tavoitteen mukaisesti perusturvan johtoryhmälle. Tässä opinnäytetyössä on lisäksi kartoitettu systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla terveyskioski konseptin mahdollisuuksia, hyötyjä ja haasteita perusterveydenhuollon palveluntarjoajana sekä selvitetty moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia terveyskioskia laajempaa palveluvalikoimaa tarjoavan hyvinvointikioskin toiminnan osalta.
Systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen haettiin tutkimuksia Cinahl-, Medline Ovid- ja PubMed-, Melinda- ja Arto-tietokannosta. Suunnittelutyön pohjana käytettiin Suomessa tehtyjä Sitran tutkimusraportteja Ylöjärven ja Lahden terveyskioskeista. Näistä saatiin myös manuaalisesti hakemalla lisämateriaalia kirjallisuuskatsaukseen (n=12). Haku tietokannoista tehtiin 10 vuoden ajalta eli vuosilta 2004-2014 tehdyistä tutkimuksista, kielinä suomi tai englanti ja abstrakti tuli olla saatavilla. Poissulkukriteereinä oli 1) ei vastaa hakusanoja, 2) koko tekstin saatavuutta ei ollut ja 3) kyseessä ei ollut tutkimusartikkeli. Haku tuotti aluksi 3487 viitettä, joista tarkentamalla vastaavuutta saatiin viitteitä 285. Näistä valikoitui ensiksi otsikkorajauksen, toiseksi abstraktin lukemisen jälkeen ja lopuksi laadun arvioinnin perusteella lopulliseksi aineistoksi 28 artikkelia. Lisäksi manuaalisesti hakemalla valikoitui 3 tutkimusta. Yhteensä analyysissä käsiteltiin 31 tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tämän kirjallisuuskatsauksen keskeisimmät tulokset olivat terveyskioskien laadukas, helposti saatavilla ja saavutettavissa oleva matalan kynnyksen vastaanotto. Käyttäjät olivat tyytyväisiä palvelun edullisuuteen ja mahdollisuuteen käyttää palveluja virka-ajan ulkopuolisella. Suomessa toimivissa terveyskioskeissa pystyttiin erityisen onnistuneesti myös ohjaamaan palveluita terveysasemilta terveyskioskiin ja kokonaisuudessaan toiminta perusterveydenhuollon alaisuudessa oli kustannuksiltaan edullista.
Hyvinkään moniammatillinen hyvinvointikioskimalli vastaa suunnitteluvaiheessaan palvelutarpeeseen ja laajentaisi huomattavasti ennaltaehkäisevän terveydenhoitotyön palveluvalikoimaa Hyvinkäällä. Yhdeltä luukulta saatava, matalan kynnyksen palvelu tukisi uusien asiakasryhmien tavoittamista, ehkäisisi terveyserojen suurentumista sekä edistäisi terveyttä ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.
Systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen haettiin tutkimuksia Cinahl-, Medline Ovid- ja PubMed-, Melinda- ja Arto-tietokannosta. Suunnittelutyön pohjana käytettiin Suomessa tehtyjä Sitran tutkimusraportteja Ylöjärven ja Lahden terveyskioskeista. Näistä saatiin myös manuaalisesti hakemalla lisämateriaalia kirjallisuuskatsaukseen (n=12). Haku tietokannoista tehtiin 10 vuoden ajalta eli vuosilta 2004-2014 tehdyistä tutkimuksista, kielinä suomi tai englanti ja abstrakti tuli olla saatavilla. Poissulkukriteereinä oli 1) ei vastaa hakusanoja, 2) koko tekstin saatavuutta ei ollut ja 3) kyseessä ei ollut tutkimusartikkeli. Haku tuotti aluksi 3487 viitettä, joista tarkentamalla vastaavuutta saatiin viitteitä 285. Näistä valikoitui ensiksi otsikkorajauksen, toiseksi abstraktin lukemisen jälkeen ja lopuksi laadun arvioinnin perusteella lopulliseksi aineistoksi 28 artikkelia. Lisäksi manuaalisesti hakemalla valikoitui 3 tutkimusta. Yhteensä analyysissä käsiteltiin 31 tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tämän kirjallisuuskatsauksen keskeisimmät tulokset olivat terveyskioskien laadukas, helposti saatavilla ja saavutettavissa oleva matalan kynnyksen vastaanotto. Käyttäjät olivat tyytyväisiä palvelun edullisuuteen ja mahdollisuuteen käyttää palveluja virka-ajan ulkopuolisella. Suomessa toimivissa terveyskioskeissa pystyttiin erityisen onnistuneesti myös ohjaamaan palveluita terveysasemilta terveyskioskiin ja kokonaisuudessaan toiminta perusterveydenhuollon alaisuudessa oli kustannuksiltaan edullista.
Hyvinkään moniammatillinen hyvinvointikioskimalli vastaa suunnitteluvaiheessaan palvelutarpeeseen ja laajentaisi huomattavasti ennaltaehkäisevän terveydenhoitotyön palveluvalikoimaa Hyvinkäällä. Yhdeltä luukulta saatava, matalan kynnyksen palvelu tukisi uusien asiakasryhmien tavoittamista, ehkäisisi terveyserojen suurentumista sekä edistäisi terveyttä ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.